65
Bu dizelerle yeni bir benzetme öğesi giriyor şiire:
kanarya
. Yük olarak da sırtında “bin bir başlı kartal”
oluşu, bir yandan daha önceki sıvıdan gaza dönüş-
meye uygun olarak
yükselmek, uçmak, yerden, yerdeki-
lerden uzaklaşma,
uzamsal olarak
yer / gök
, bir yandan
da
gerçek / düş
karşıtlığını sergiliyor, masal dünyası-
na çekip alıyor bizi. Kanarya ile kartal’ın yan yana
verilmesi her ne kadar bir anlamda yükü, masal öğe-
leriyle ya da kanaryaya göre kartal’ın canavarlığıyla,
değişik bir anlamlamaya yol açabilirse de niyet baş-
kadır. Sakarya-gençliğin, bu sorumluluğu yüklen-
mekle her an tehlike, hem de ölüm tehlikesi içinde
olacağını şimdiden ön koşullandırıyor.
68
Kesit IX
İnsandır sanıyordum mukaddes yüke hamal; Hamallık ki,
sonunda, ne rütbe var, ne de mal, Yalnızca acı bir lok-
ma, zehirle pişmiş aştan;
Ve ayrılık, anneden, vatandan, arkadaştan.
İkinci bölüme Sakarya’nın nehre dönüştürülmesiy-
le başlanmıştır. Dizelerde sembollerden yararlanıl-
mıştır. Zira “
aş, anne, vatan
,
arkadaş
” yine insanlarla
ilgilidir. Şair, alaylı bir anlatımla gençliği zayıf yer-
lerinden yakalamayı amaçlıyor. Şaire göre ancak
bu davaya baş koymakla insan olunabilir. Açıkçası,
“
sen de insan mısın
?”
ı
kapalı bir biçimde içeriyor bu
sözcük öbeği.
Davayı üstlenme, insana dünya ölçüleriyle hiçbir
şey kazandırmayacak; aksine, yorgunluk, kahır, çile
68 Bu dizelerle şairin
‘Gençliğe Hitabe’
sini özdeşleştirmek mümkündür.