60
yırtınıyor”. Hayır, yazgıcılığın yanı sıra kendi gayreti de
söz konusudur. Böylece İslam dinindeki yazgı açıklama-
sıyla buluşur yazgı konusunda: “irade-i kül/irade-i cüz.”
Giderek bu yükü taşımak, Yunus’un odun taşıması vb.
gibi sabra dönüşerek bir sınanma kimliğiyle ve sınananın
başarma çabası olarak görülebilir. Zira, bu olmazı oldur-
ma çabasıdır. Zayıf gövdesinden yakınma, daha önceki
yorumda yan yana getirdiğimiz ten/ruh ile değerlendiri-
lince tenin zayıflığına karşın ruhun güçlülüğü görülür.”
60
Sakarya’nın başkalaşmasına Kolcu’nun yorumu, su mo-
tifi üzerinedir: “Şiirin başından beri kullanılagelen su
motifinin Sakarya nehri üzerinde yoğunlaşması tesadüfî
değildir. Sakarya, zaferle çıktığımız bir savaş öncesinde
istiklalimiz için bir hat teşkil ediyordu. Sakarya Savaşı
tıpkı Çanakkale gibi Türk vatanının, İslam iffetinin son
dayanak noktası idi.
Sakarya nehri üzerinde toplanan bu dikkat sadece Necip
Fazıl’da tezahür etmemiştir.Yahya Kemal’in de
‘Mâverâ’da
Söyleniş’
adlı şiirinde Sakarya’nın uzak geçmişine, Türk-
lerin Orta Asya’dan gelip Batı’ya açılan bir fetih istasyonu
kimliğine bürünüşünü görürüz.”
61
Kesit VI
Hey Sakarya, kim demiş suya vurulmaz perçin? Rabbim
isterse sular büklüm büklüm burulur, Sırtına Sakarya’nın
Türk tarihi vurulur.
60 Mustafa Durak; a.g.y., s. 3.
61 Ali İhsan Kolcu; a.g.y., s. 13.
Geldikti bir zaman Sarı Saltuk’la Asya’dan / Bir bir diyar-ı Rum’a dağıldık
Sakarya’dan (Yahya Kemal)