71
millî, geleneksel hayat izlerini tamamen yok etme
savaşımıdır.”
71
Geldi ölümlü yalan, gitti ölümsüz gerçek;
Siz, hayat süren leşler, sizi kim diriltecek?
Kafdağını assalar, belki çeker de bir kıl!
Bu ifritten sualin kılını çekmez akıl!
Gerçek/görüntü ayrımı bu dizelerde de benzer bir
yargıyla yinelenmiştir:
yalan/gerçek
. Sakarya’nın
simgelediği ne olursa olsun,
Ben-Sakarya
arasında
‘Ben’in sürdürdüğü tek yanlı konuşma, ilk kez tiyat-
rosal bir edayla Sakarya dışındakilere yönelmiştir.
Bu dıştakiler, Sakarya için çizilen amacı benimseme-
yenlerdir. Söz konusu durumu tersinden alma yine
var: “
hayat süren leşler
” yaşayan ölüler. Karşısında
da yaşamayan canlılar yer alacaktır. Bu dünyanın
inançlı fakirleri / inançsız zenginleri. Hem sonra,
kendi ön kabullenmeleri geçerli ve ona göre soru so-
ruyor. Ancak, hayat sürenin leşliliği ölüm ise onun
dirilme istemi olamaz. Yok yaşıyorsa zaten diridir.
Ön kabullenmeleri yazarak dizeyi anlamlandırırsak,
a)
yaşayan insanlar ölecek
b)
ölenler dirilecek
c)
ölenleri biri diriltecek
d)
yaşayan insanlar ölümlü ve yeniden dirilmeyi unut-
muş, kokuşmuş inançsız ve Ben-Sakarya ile uyuşmaz
insanlardır.
71
Nurullah Çetin; a.g.y., s. 98-99.