70
Kesit XIII
İnsan üç beş damla kan, ırmak üç beş damla su;
Bir hayata çattık ki hayata kurmuş pusu.
Bu dizelerde, görüntü ve gerçek karşıtlığı kurula-
rak yaşa- manın değersizliği anlatılmak istenmiştir.
Bu değersizlikten yola çıkılarak okuru korkusuz
olmaya yönlendirme vardır. İnsanın maddesel var-
lığını ayakta tutan -bir küçültmeyle- üç beş damla
kan, ırmağın görünüşü de üç beş damla sudur. Şair
bu gerçeği, görünen gerçekliğin değersizliğini kü-
çümseyen bir bakışla aktarmaktadır. İnsana ve ev-
rene dürbünün ters tarafından bakıveriyor. Doğru
bakmaya kalkarsanız, şimdiki yaşamı gerçek olarak
alırsanız, aynı sözcükle ifade edilen (
hayat sözcüğü
aynı dize içinde, aynı biçim altında iki ayrı, karşıt göste-
renle kullanılmış: hayat 1/ hayat 2)
onca gerçek yaşamı
göremezsiniz, anlamındaki bir yargıyla okuru bir
kavganın içine itmeye çalışıyor.
“
Bir hayata çattık
’ ifadesindeki hayat, millî ve manevî
değerleri dışlayan, materyalist ve pozitivist; hatta
totaliter baskıcı bir hayattır. Şair, Türk milletinin bu
evsafta yöneticiler tarafından yönetilme durumuna
düşürülmesine değiniyor. Bu hayat, bir başka haya-
ta pusu kurmuştur. O bir başka hayat da Türk mille-
tinin tarih boyunca sürdüregeldiği millî ve manevî
değerlerle örülmüş yerli olan kendi hayatıdır. Batı-
dan ithal edilmiş yabancı hayat biçimi, yerli hayat
biçimini avlamak üzere pusu kurmuştur. Yerli haya-
tı öldürerek yok edecektir. Bu, şairin anlayışına göre
din düşmanlarının, bu vatan topraklarından dinî,