58
yorumun neye dayanılarak yapıldığı belirsizdir.
Her şeyin akmasıyla yaşamdaki sürekliliğin, nur
ve kir karşıtlığıyla iyi-kötü ayrımının verilmesinin,
insanlığın geçirdiği macera olarak adlandırılması
öznel bir yargıdır. Bu dizeler ‘
insanlığın geçirdiği
macera’
dan öte “Kâinattaki devinimin durmadığını
ifade eder. Bu akış tasavvufta, me’ad, mebde,
kavs-i nüzûl ve kavs-i hurûc nazariyesini
hatırlatmaktadır.”
59
Kesit IV
Akışta demetlenmiş, büyük, küçük, kainat; Şu çıkan buluta
bak, bu inen suya inat!
“Akış” bu dizelerde de yer almıştır. Akışın demetle-
nişi, her şey aktığına göre, önceden belirlenmiştir.
Eylem edilgen bir biçimde verildiği için karışımıza
yazgıcılık çıkar. (demetlenmiş).
Suyun, bulutla karşılanması, “ben” ve “Sakarya”nın
bulutla benzeşmesi anlamına gelir. Dizelerde anla-
tılanlar durumun özellikleri incelendiğinde sıvının
gazlaşması görülür. Doğa olaylarında sıvı gazlaşır-
ken yukarı doğru yönelir. Burada madde-mana iki-
lisi, dolaylı yoldan, hissettirme, çağrıştırma yoluyla
aktarılır. Böylece anlam birimleri daha bir açıklık
ka- zanır.
“Ben” ve “Sakarya” hem madde hem mana olarak
nurlu bir akışı temsil etmektedir. Kirlilik-nurluluk
karşıtlığına küçüklük - büyüklük de eklenmiştir. Bu
büyüklük edilgen eylemin mantıksal öznesi gizil
59 Ali İhsan Kolcu; a.g.y., s. 12.