Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 54

52
zenginleştirir. Okur, metni kişisel deneyimlerinin
ışığında anlamlandırır. Anlama süreci içerisinde
kişisel farklılaşmayı oluşturan durum, her okurun
kendi bireysel yönlerinden getirdiği deneyimlerdir,
yani okurun metne kattıklarıdır.
Ayrıca, okurun kimliğini belirlemeye çalışırken
çoğul okuma kavramından da söz etmek gerekir.
“Çoğul okuma, yazınsal anlatının ‘açık yapıt’ olarak
alımlanmasını gerektirir. Anlatıyı çözümleyerek,
onu –yazarının keşfedebileceği sınırların da ötesinde-
yeni bir yorumla anlamlandırır.”
50
2.
2. Kesitleme
Kesitleme, bir metni, anlam kavşaklarına, bir başka
deyişle okuma birimlerine ayırma, en küçük anlam
birimlerine dö- nüştürme işlemidir. “Her dizge,
sınıfların bilinen birimler bileşimi olduğundan,
öncelikle anlatıyı kesitlemek ve anlatısal söylemin
az sayıda sınıfa dağıtabileceğimiz parçalarını
belirlemek gerekir; kısacası en küçük anlatı
birimlerinin tanımlanması yapılmalıdır.”
51
Yani, bir
anlatıyı meydana getiren anlam zincirlerini arka
arkaya sıralamadır. Ancak, bu süreçteki temel ölçüt,
metni anlamlı kılan en alt işlevlerin bulunmasıdır.
Bu yöntemle anlatı metni, bölünebilen en küçük
anlam parçacıklarına ayrılmış olur.
50 Semih Gümüş;
Roman Kitabı
, Adam Yayınları, İstanbul 1991, s. 153.
51 Roland Barthes;
Göstergebilimsel Serüven
, Çev. Mehmet Rifat-Sema
Rifat,
YKY, İstanbul 1993, s. 12.
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...164
Powered by FlippingBook