Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 53

51
doğrudan şair (N.Fazıl) olamayacağına yöneliktir.
Kendisine Anlatılan Kişi:
Sakarya
: Türk milleti,
Türk gençliği.
Okur:
Sakarya Türküsü, şairin ideolojisini (Türk-
İslâm sentezini) yansıtan şiirlerinden biridir.
Okurun şiire yaklaşımı daha çok bu bağlamdadır.
Söz konusu şiir, yüksek sesle okunabilecek, hamasî
(kahramanlık, milliyetçilik...) duyguları eyleme
geçirebilecek özellikler taşıdığı için salonların,
mitinglerin
atmosferine
uygundur.
Okur,
benimsediği düşüncelerin şiirlerde ‘terennüm’
edilmesini özleyen insan tipine yakındır. Metnin
gerçek alımlayıcısı, Türkçeyi mükemmel kullanan
bir şairin okuru olmayı seçen, şiir estetiğini
önemseyen okurdur. Çünkü, “şiirler, bir dünya
görüşünün kaynak metinleri değildir. Hangi metnin
bir dünya görüşünün kaynağı olduğunu söylerseniz,
ometnin artık şiir olmadığını söylemiş olursunuz.”
49
Sakarya Türküsü
’nün doğrudan bir dünya görüşünün
kaynak metni olduğunu söylemek oldukça zordur.
Ancak, bir dünya görüşünü, sanatın ve şiirin
ilkeleriyle kaynaştırabilmeyi deneyen bir metin
olduğu söylenebilir.
Okumak, bir yönüyle tüketmek biçiminde
değerlendirilirken diğer bir açıdan da yeniden
üretmektir. Her okur, kendi bakış açısına göre
aynı metni değerlendirir. Bu bakış açıları metni
49 İsmet Özel;
Şiir Kitabı
, Adam Yayınları, İstanbul 1982, s. 36.
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...164
Powered by FlippingBook