140
KAMP LİDERLİĞİ
saygı duymak zorunda hissedebilirler, fakat aslında hiçbir resmi statüsü olmayan
ve gerçek liderlik özellikleri taşıyan bir liderden daha çok etkilenebilirler. Böylesi
bir lider, kişiliği ve davranışları nedeniyle grubu etrafında toplayabilen ve onların
düşünce ve bakış açılarını etkileyebilen bir grup üyesidir.
Kamp lideri olarak grubunuzu olumlu ve yapıcı faaliyetlere yönlendirebilme
becerinizi gösterme imkânı bulursunuz. Farklı becerileri öğretecek ve pek
diğer sorumlulukları yerine getirecek durumda olmanıza rağmen, kampçılara
sağlayacağınız en önemli katkı, onların olumlu tutum sahibi olmalarına ve problem
çözme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak ve kamptaki başarılarına değer
vermek olacaktır.
İyi bir lider olmadan önce, iyi bir izleyici olmayı öğrenmeniz gerekir. İyi bir lider,
grubun başarısına sadece izleyici olarak bile önemli katkıda bulunabilir. Birçok lider
grup ile uyum içinde yaşayabilme becerisini zaman içerisinde zaten elde etmiştir.
Bunu başarabilmek genellikle iş birliği ruhu ve takım çalışması ile mümkün olur.
İyi grup üyeleri arkadaşlarıyla birlikte uyum içinde çalışır ve grubun çıkarları için
kendi istek ve arzularından fedakârlık yapmaya hazırdır.
İster kamp ortamında olsun ister başka yerde, ideal bir lider, grubunu her üyesi kendi
bireysel becerilerine göre katkı sağlayan ve birlikte uyum içinde hareket eden bir
takım hâline dönüştürebilir. Ancak her grupta, çok sayıda karakter ve bireysel istek ve
arzular söz konusu olacağından, kaçınılmaz olarakkişisel çatışmalar ve anlaşmazlıklar
da olacaktır. Bu nedenle, liderin kamp ortamına her zaman hâkim olacak bir uyum ve
iş birliği ruhunu vermesi gerekir. Kamp ortamında, hedeflere ulaşıldıkça ve her proje
başarıyla tamamlandıkça, gruptaki takım ruhu derinleşmeli ve kuvvetlenmelidir.
Ancak takım ruhunun diğer gruplarla düşmanca bir rekabete dönüşecek ya da tüm
kampın huzurunu bozacak noktaya gelmesine izin verilmemelidir.
Kamp liderliğinde mükemmelliğe ulaşmak kolay değildir. Shelton’a göre liderliğin
tanımlanmış olan üç temel koşulu vardır(2006). Lider doğulmaz, olunur. Bu nedenle,
liderlikle ilgili ne kadar çok şey öğrenir ve uygularsanız, o kadar iyi bir lider
olursunuz. İkinci koşul, kişisel liderlik nitelikleridir. Kendinizi değerlendirebilmenin
ve geliştirmenin yollarını aramalısınız. Son koşul ise geri bildirimdir. Gelişim için
geri bildirim şarttır. Kamplar liderlik becerilerini geliştirme konusunda eğitim
görmek, tecrübe kazanmak ve geri bildirim elde etmek için en iyi imkânları sağlar.
Shelton (2006) aynı zamanda çeşitli lider gelişim stratejilerine de işaret etmektedir.
Lider ilk olarak, kendi liderlik tanımını ortaya koymalıdır. Neyse ki bu bölümdeki
bazı örnekler size kendi niteliklerinizi gözden geçirme ve bu nitelikleri etkili bir lider
olarak nasıl kullanacağınız hakkında değerlendirme yapma fırsatı verecektir. İkinci
olarak, formal bir geri bildirim süreci olmalıdır. Bu süreçte amirlerinizden, diğer kamp
liderlerinden ve birlikte çalıştığınız kampçılardan geri bildirim alırsınız. Üçüncü
olarak ise süreklilik arz eden bir beceri gelişim sürecine ihtiyacınız vardır. Yani,
liderlik konusunda mümkün olduğunca çok şey öğrenmeniz ve kişisel bilinç, empati
ve güvenilirlik gibi kişisel niteliklerinizi geliştirmeniz gerekir. Son olarak, çevrenizi
ve liderlik için sahip olduğunuz fırsatları kesintisiz bir şekilde değerlendirmeye
ihtiyacınız olacaktır. “Mükemmellik çalışmakla olur” sözünü duymuş olabilirsiniz,
ancak “Mükemmellik, mükemmel çalışmayla olur” sözü çok daha anlamlıdır.
Lider olarak, sadece insanları anlamayı ve onları nasıl yönlendireceğinizi öğrenmekle
kalmayacak, aynı zamanda bir grupla bütün
olarak nasıl başa çıkılabileceğinin
yollarını öğreneceksiniz. Liderlik ile otoritenin aynı şey olmadığını asla unutmayın.
Amir insanları yönetir ama lider onları yönlendirir. Amir “ben” dilini, lider “biz”
dilini kullanır. Amir bir işin nasıl yapılacağını bilir, lider o işin nasıl yapılacağını
gösterir. Amir “yap” der, lider “haydi yapalım” der.