130
KAMP LİDERLİĞİ
yaşındaki bir çocuk, 14 yaşındaki bir çocuğun fiziğine sahip olurken, 10 yaşındaki
çocuğun zekâsına, 9 yaşındaki çocuğun sosyal becerilerine ve 8 yaşındaki çocuğun
duygusal gelişimine sahip olabilir.
Grup içinde mümkün olduğunca homojenliği sağlamak için, kampçılar genellikle
kronolojik yaşları, geçmiş kamp tecrübeleri ve okuldaki sınıflarına göre gruplara
ayrılırlar ve birlikte yaşarlar. Ancak kişisel gelişim evrelerindeki farklılıklardan
dolayı kamp liderleri aynı yaş grubu içinde bile büyük farklılıklarla karşılaşacaklardır.
İnsanlar arasında benzerlikler vardır, ancak dünyada hiç kimse bir başkasına tam
olarak benzemez. Her bireyin kişiliği kalıtım, çevre ve arkadaşlar gibi faktörlere
bağlı olarak şekillenir. Genç bir kampçının kısacık hayatında bile, onun yaşamını
etkilemiş olan yüzlerce, hatta binlerce kişi, olay ve deneyimden söz edilebilir.
Sağlam bir kişilik sahibi olmanın önemi hafife alınamaz, çünkü sağlam bir kişilik,
insanlara birçok kapıyı açabilir. Kişi, temel ihtiyaç ve arzularını toplumun normlarına
uygun bir şekilde karşılayarak topluma uyum sağlayabilir. Herkesin tanıdığı sağlam
karakterli birileri vardır ama sağlam karakterli olmakla neyin kastedildiğini tam
olarak tanımlamak zordur. Kişilik, genellikle bireyin dış görünüşü, yüz ifadeleri,
sesi, kelimeleri seçişi ve konuşma tarzı, tavırları ve en önemlisi başkalarına nasıl
davrandığı gibi farklı niteliklerle tanımlanır. Kişilik gelişimi, olumlu ya da olumsuz,
sürekli devam eden bir süreçtir.
Kamp lideri her kampçıyı anlayacak ve onu olduğu gibi kabullenecek derecede
olgun olmalı ve onları belli bir kalıba sokmaya çalışmak yerine, kendine özgü
bireyler olmaya teşvik etmelidir. Kamplarda kişilik özellikleri başkaları tarafından
şekillendirilebilir. Ancak insanlar, bir taraftan grubun ortamına ve kurallarına
uymaya çalışsa da kendi kişiliklerini ortaya koyabildiklerinde daha büyük bir başarı
ve tatmin duygusu yaşarlar.
Yeni durumlara daha başarılı şekilde uyum sağlayabildiklerinden ve sorumluluk
almaya istekli olmalarından dolayı kamp liderleri özgüveni yüksek ve atik çocuklara
daha fazla ilgi gösterirler. Liderler kendilerini arka plana çekme eğiliminde olan
ve başkalarını memnun etmek için itaatkâr bir tutum sergileyen sessiz çocuklara
ilgilerini yoğunlaştırmalıdır. Kişiliklerinin gelişme süreci içinde olduğu dönemde,
her çocuğun kendine özgü yanlarını ve kabiliyetlerini tanıması ve keşfetmesi için
anlayış ve desteğe ihtiyacı vardır.
Liderler, her çocuğun sahip olduğu potansiyeli keşfedebilmesine yönelik yardım
ve çabalara farklı şekillerde tepki verebileceğini bilmelidir. Bazılarının destek ve
önerilere tepkisi olumlu olacaktır. Ancak bazılarının kapasitelerini zorlamama
konusunda dikkatli olmalısınız. Bu nedenle, çocuklarla çalışmanın her kampçıyı ne
kadar zorlayacağını ve kısıtlayacağını bilmeniz gerekir.
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
Her yaştan kampçıyla en verimli şekilde nasıl çalışılabileceğini belirlemeye yardımcı
olacak birçok yaklaşım ve yöntem mevcuttur. Bu konuda kamp liderlerinin belli
durumlarda kullanabilecekleri davranış yönetimi ilkeleri ve diğer psikolojik araçlar
vardır. Bu ilkelere öğrenme kanunları adı verilebilir. Bu ilkelerin farkında olan
kamp liderleri, kampçıların davranışlarını anlamaya ve öğrenmeyi teşvik etmek
üzere onların davranışlarına uygun şekilde tepkiler vermeye daha hazırdırlar. Çoğu
zaman bu ilkelerin uygulanması sağduyulu olmayı gerektirir, fakat insan davranışına
ilişkin teorik bilgiler oldukça karmaşıktır. Tekniklerin ustalıkla kullanılabilmesi