142
KAMP LİDERLİĞİ
yöntemini kullananlar, bir grubun ancak kendi kendisini yönetebilmesiyle özgüven
sahibi ve bağımsız olabileceği şeklinde yanlış bir inanışa sahiptirler. Bu
liderler
kampçıların dostane bir iş birliği ruhu
oluşturmaları gerektiğinin bilincindedirler,
fakat böyle bir birliktelik ve mutluluk ortamının,
ancak insanların istedikleri gibi
hareket etme konusunda tamamen özgür olmaları hâlinde gerçekleşeceğine inanırlar.
Bu yöntemin uygulayıcısı olan kamp liderleri
şu şekilde davranabilirler: (1) Grup
istekleri
doğrultusunda hareket ederek kendini gruba
sevdirmeye çalışıyor olabilir.
(2) Sahip oldukları liderlik rolünün bilincinde olmayabilirler.
(3) Kurumsal misyon
ve amaçtan tamamen kopmuş olabilirler. Umursamaz liderler başlangıçta beğenilse
de kısa bir süre sonra
onun liderlik ve yönetim alanlarındaki zafiyeti fark edilince,
bütün grup ona olan
saygısını yitirecektir. Çocuklar bilinçaltındaki
duygularıyla
başlarındaki liderin kendilerinden daha güçlü ve zeki olmasını ve dinamik
ve
etkileyici biçimde hareket etmesini isterler. Her ne kadar sık sık karşı çıksalar da,
çocuklar yine de belli ölçüde bir düzenin var olmasını ister ve buna ihtiyaç duyarlar.
Kampçılar bir programın icrasında tamamen
kendi başlarına bırakıldıklarında,
deneyimsizlikleri ve olasılıklar hakkındaki sınırlı bilgileri nedeniyle, girişimleri
amaçsız kalır ve
attıkları adımlar dağınık yaklaşımları sonucu başarısızlık ve hayal
kırıklığı ile son bulabilir. Bırakınız yapsınlar anlayışındaki liderlerin mahiyetindeki
grupların durumu genellikle git
gide kötüleşir; grup üyeleri umursamaz tutum
takınır ve duyarsızlaşırlar. Bu gruplar, grup içinden gizli bir lider çıkmadıkça kayda
değer bir gelişme gösteremezler.
Demokratik Liderler
Demokratik liderlik tipine genellikle
paylaşımcı
ve
katılımcı
lider tipi adı verilir. Bu
tip liderlik anlayışını uygulayan kişi, kontrolü kaybetmeden grubun içinde, onlarla
birlikte ve onlar için çalışma sanatını geliştirmiştir. Bu lider, eğlence ile disiplin
arasındaki dengeyi kurabilmiştir ve gerektiğinde ipleri eline almasını bilir.
Demokratik lider grupla birlikte çalışır ve düşüncelerini açıkça ifade etmeleri için
kampçıları teşvik eder. Yaşlarının ve yeteneklerinin el verdiği ölçüde planlama
sürecine katılmalarına izin verir. Ancak, açıklamalar, tartışmalar ve grup faaliyetleri
otokratik sistemlerdekine göre daha fazla zaman alacağından, demokratik süreçte
gelişme daha yavaş olabilir. Öyle bile olsa, demokratik lider kampçıların kendi
problemlerini ancak kendilerinin çözmesiyle büyüyüp gelişebileceklerine ve neyi
öğrendiklerinin neyi başarmış olduklarından çok daha önemli olduğuna inanır.
Demokratik liderin amacı demokratik bir grup oluşturmaktır. Demokratik grup,
kendi program ve faaliyetlerine başlarken, icra ederken ve değerlendirirken birlikte
hareket edebilmesini öğrenmiş olan gruptur. Bu grubun üyeleri kendi almış oldukları
kararların sonuçlarını kabul etmeye ve katlanmaya hazırdır. Demokratik gruplardaki
bireyler, grup kararlarını kabul etmeye ve bu kararlar çerçevesinde kendi üzerlerine
düşeni yapmaya gönüllüdürler. Demokratik lider gerektiğinde yardım eden bir
danışman ve rehber gibi davranır ve sorumluluk ve ayrıcalıkların grup içinde eşit
olarak dağılımını sağlar.
Birçok lider grubuyla baştan savma grup tartışmaları düzenleyerek ve alınan
kararlar üzerinde grup üyelerine çok az yetki vererek demokratik planlama yaptığını
zanneder. Gerçek demokratik sürecin işleyebilmesi için, tüm katılımcıların karar
alma sürecinde kendilerini ifade edebilme imkânı bulması ve grubun alacağı kararda
kendi payının olması veya doğrudan ya da kendisini temsil eden kişi ya da kişilerce
temsil edilmesi gerekir.