Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 152

147
KAMP LİDERLİĞİ
yerleştirilirler. Bu şekilde bir araya getirilen bireyler kamp grubunu oluştururlar.
Liderlerin kampçılığın en önemli noktalarından olan küçük grupların gelişim
sürecini çok iyi tanıması ve bilmesi gerekir.
Grup gelişimi çeşitli aşamalarda gerçekleşir. Bu gelişim aşamalarının bilincinde
olmak, grubun başarılı bir şekilde faaliyet göstermesi için ne zaman devreye
girilmesi gerektiği konusunda kamp liderine yardımcı olur. Ancak her grup farklı
hızlarda farklı gelişim evrelerinden geçer. Benzer olarak, gruptaki bazı bireyler de
diğerlerine göre daha hızlı gelişim gösterme eğiliminde olabilir. Bir grup içinde
nelerin olabileceğini doğru bir şekilde kestirebilmek; her bireyin psikolojik
özgeçmişi ve kişisel ihtiyaçları; gruptaki bireylerin agresif davranış yoğunluğu;
grubun gelişim safhası; grubun nasıl oluştuğu; grubun çatışma ve sorunlarla nasıl
başa çıktığı; grubun kullandığı karar alma biçimi; grup üyelerinin yaşı, olgunluk
derecesi, ilgi alanları, geçmişi ve grubun büyüklüğü değişkenlere bağlıdır.
Bu ve diğer faktöre bağlı olarak grup üyelerinin birbirlerine sıkı sıkıya bağlı görev
odaklı gruplar ile hiçbir zaman gerçek anlamda bir grup hâlini alamayacak birbirinden
tamamen kopuk bireylerden meydana gelen iki oluşum aralığında bir yerde olacağı
söylenebilir. Kuramsal modeller gruplarda gelişim aşamalarında nelerin olup
bittiğinin açıklanmasına yardımcı olur. Bu modeller arasında, Garland, Jones ve
Kolodny’nin kavramsal modeli (1965) kamp gruplarıyla birlikte çalışan kişilere
bazı bilgiler sunuyor. Modelin oluşumu son derece uygulanabilir görünüyor, çünkü
model esas itibarıyla gruba dahil olmadan önce birbirlerini yakından tanımayan
9-16 yaş aralığındaki kampçıların gözlemlerine dayanıyor. Model, grup gelişimini,
tanışma öncesi, güç ve kontrol sağlama, yakınlaşma, farklılaşma ve ayrılma evreleri
olarak beş merkezi evreye ayırıyor.
Tanışma Öncesi Evre
Tanışma ve kaynaşma dönemi süresince, grup üyeleri birbirlerini ve çevreyi
tanımaya başlarlar. Güçlü bağlar henüz oluşmamıştır. Bu aşamadaki ilişkiler
oldukça yüzeyseldir ve tanışma anlarındaki tipik davranışları kapsar. Kendilerini
koruma adına bireyler birbirlerinin arasına mesafe koyma eğilimdedir. Bazı grup
üyelerinin zaman zaman gruba dahil olma konusunda birtakım kaygılara sahip
olmaları sıkça görülen bir durumdur. Grup yaşamının bu evresindeki en önemli
mücadele genellikle yaklaşma ya da uzak durma arasında yaşanır. Gruba katılma
konusundaki tereddütler, grup üyelerinin kamp faaliyetlerine yönelik verdikleri
değişken tepkilerde kendini gösterir. Kamp liderleri sık sık kampçıların oyun ya
da etkinliklere “katılıyorum – katılmıyorum” gelgitlerine tanık olur. Kampçılar
oyun ve etkinliklere katılma ya da yalnız oynamayı seçme, temizlik ve planlama
faaliyetlerinde sorumluluk alma ya da sorumluluktan kaçma gibi ikilemlerde
kalırlar.
Buevredekamp lideri, grubununbeklentilerini belirlemekveprogramınbaşlangıçtaki
amaç ve hedeflerini ortaya koymak üzere grubuyla birlikte hareket edebilir. Bu
doğrultuda grup üyelerinin birbirleriyle kaynaşmalarını teşvik etmek üzere, güven
ve pozitif grup etkileşimini sağlamaya yönelik etkinlikler düzenlenmelidir.
Güç ve Kontrol Sağlama Evresi
Bireylerin birbirlerini tanımadığı ve henüz bir samimiyetin olmadığı bir dönemden,
yakın ilişkilerin kurulmaya başladığı bir döneme geçiş süreci olan güç ve kontrol
sağlama evresinde yaşanan bazı çalkantılar söz konusudur. Grup üyeleri grup
içindeki ilişkilerin ve faaliyetlerin güvenli ve faydalı olduğunu anlayınca, grup içinde
1...,142,143,144,145,146,147,148,149,150,151 153,154,155,156,157,158,159,160,161,162,...374
Powered by FlippingBook