149
KAMP LİDERLİĞİ
Farklılaşma Evresi
Farklılaşma evresine ulaşan bir grup “olgunlaşmış toplum” düzeyine ulaşmıştır.
Bu gruplar verimli ve üretken olma eğilimindedir. İktidar mücadelesi azalmış, iş
birliğine dayalı planlama artmıştır. Grup içinde uyum ve bağlılık hâkimdir, ancak
grup üyeleri bireysel ve grup ihtiyaçlarını ayırt edebilmektedir.
Grup üyelerinin arasındaki statü ve rol farkı, liderlik rolünün ve grup işlevlerinin
paylaşılmasında olduğu kadar katı değildir. Bireysel farklılıklar görmezden
gelinmektedir ve herkes birbirini grubun bir parçası olarak kabul etmektedir.
Gerekli olduğu durumlarda, bireysel davranışların gruba zarar vermesi söz konusu
olduğunda, grup kontrolü ele alır. Öte yandan, iktidarı ve kontrolü elde etme çabaları
en düşük seviyeye iner, çünkü kararlar grup içinde karşılıklı anlayış çerçevesinde ve
gerçeklerin kabulü ile alınır. Grup bu aşamada işlevsel bakımdan özerk bir kişilik
kazanmış olur. Böylelikle, örf ve adetler bu aşamada kabul görebilir ve henüz bir ad
konulmamışsa gruba bir ad ya da nişan verilebilir. Bu güçlü kimlik ve yakınlaşma
nedeniyle, grup artık sık sık başka gruplarla mukayese edilir. Aynı şekilde “
bizim
grup” ya da “
bizim
lider” gibi hitapları da sık sık duyabilirsiniz.
Bu evrede, kamp lideri grubun hedeflerine ulaşmasına destek vermeye devam
edebilir. Örneğin, bu aşamada grup üyelerinin birbirlerine güveni çok yüksek
olacağı için, grup içinde yetki ve sorumluluk alma konusunda onlara daha çok fırsat
verebilir. Kişisel ihtiyaçlara imkân sağlamak için ise kampçıların bağımsız olarak
çalışmalarına da fırsat yaratılabilir.
Ayrılma Evresi
Son evre grup yaşantısının bitişine doğru yaklaşan dönemi kapsar. Kamp sezonunun
bitişi de dahil olmak üzere, herhangi bir grup yaşantısının sona erişi, katılımcılarda
bazı olumsuz tepkilere neden olabilecek kaygı ve üzüntülere yol açabilir. Bazı
durumlarda, katılımcılar yaklaşan bu sonun farkına varmaz ya da kabullenmek
istemezler. Hatta bazı grup üyeleri dönemin sonuna yaklaştıkça baştaki olumsuz
davranışlara ve ilişkilere geri dönüş yapabilir.
Lider bu aşamada olayı mutlu sona doğru yönlendirecek planlı faaliyetleri
başlatabilir. Lider için bunu başarabilmenin bir yolu, programı baştan sona gözden
geçirmek ve özetlemek olabilir. Geçmişi hatırlamak suretiyle, kampçılar kendileri
açısından en yararlı olan faaliyetleri değerlendirme fırsatı bulurlar. Kampçılar
geçmiş yaşantılar üzerinde konuşarak, aynı zamanda öğrenmiş olduklarını
hayatlarının ileri dönemlerine de taşıma fırsatı bulmuş olurlar. Bu süreç onlar için
önemlidir, çünkü öğrenmiş olduklarını başka durum ve zamanlarda uygulamalarına
yardımcı olacaktır.
Grup Süreçleri
Son zamanlarda adından çok söz edilen grup süreci modellerinden bir diğeri ise
oluşma, çalkanma, şekillenme, uygulama ve ayrılma evreleri olarak adlandırılan
modeldir (Garr, 2006). Garland ve arkadaşlarının yukarıda açıklanan modeline
kavramsal açıdan son derece benzer olsa da bu beş evre grup davranışı ile ilgili
farklı bir bakış açısını yansıtmaktadır.