Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 150

145
KAMP LİDERLİĞİ
kendi özgeçmişi, bilgi birikimi, tecrübesi ve kişiliğinin yanı sıra, takipçilerinin
becerileri, bilgi birikimleri ve deneyimlerini de kapsayan faktörlere dayanan bir
yargıya varabilmelidir. Her durum birbirinden farklı olacaktır. Örneğin, bazı acil
durumlarda zaman kısıtlılığı hızlı karar vermeyi gerektirebilir. Diğer durumlarda
daha paylaşımcı ve katılımcı bir liderlik modeli benimsenebilir. Hangi liderlik
tipinin benimseneceğine karar vermeden önce, grup tarafından yerine getirilecek
görevin özelliği de dikkate alınmalıdır.
Bununla birlikte, uygun koşullar mevcut olduğunda daha açık ve demokratik liderlik
tipleri uygulanabilir. Örneğin, bireyler sorumluluk almaya hazır ve verilen görevleri
yerine getirmek için yeterli bilgi ve tecrübeye sahiplerse, karar verme sürecine dahil
olmalarına izin verilmelidir. İlgili ve kendini verilen göreve adamış ve programın
hedef ve amaçlarını bilen kişilerle çalışırken, grup üyelerine kendi başlarına karar
verme konusunda daha çok özgürlük tanınması etkili ve verimli olabilir. Dikkate
alınması gereken diğer hususlar ise grup üyelerinin birlikte ne kadar iyi ve uyumlu
çalıştıkları ve ele alınacak olan durum ya da problemin ne derece karmaşık ve girift
olduğudur.
İyi Liderlerin Özellikleri
Liderlik bir grubu etkileyebilmeyi ve o grubu harekete geçirmek için motive
edebilmeyi gerektirir. Bu nedenle, iyi bir lider, grubunun değer verdiği ve ulaşmak
istediği hedeflere ulaşabilmesinde esin kaynağı olan liderdir. Lider, grubun amaç ve
hedeflerini belirlemesine ve şekillendirmesine yardım etmek üzere grup üzerinde
pozitif bir etki oluşturabilmeli ve bu hedeflere ulaşmada grubu motive edecek gücü
sağlayabilmelidir.
Liderlerin temel görevlerinden biri, grup üyeleri ile iletişim ve etkileşim içinde
olmak ve onları belirlenen hedefleri benimsemeye ve bu hedeflere doğru ilerlemeye
ikna etmektir. Diğer liderlik görevleri arasında şunlar sayılabilir: çalışmaların
organizasyonu, yönetimi ve koordinasyonu; sorunların tespiti ve hedeflerin
belirlenmesine yardımcı olmak ve grup içi mutluluğu ve uyumu muhafaza etmek.
Bu işlevleri göz önüne alarak, liderlik becerilerinin geliştirilmesinde birçok önerinin
kamp lideri için yararlı olabileceği söylenebilir (Kouzes & Posner, 2002).
Model Oluşturur
Liderler, astlarından görmeyi bekledikleri davranışlar konusunda kendileri bizzat
model oluşturmalı ve beklentileri karşılamalıdırlar. Model oluşturmak suretiyle,
beklentiler, değerler, inançlar ve istekler konusunda kendileri birer örnek olurlar.
Çoğu zaman kamp çalışanları ve kampçılar liderlerde gözlemledikleri bu özellikleri
taklit ederler. Bu yüzden, sözlerinizin davranışlarınızla örtüşmesi, pozitif davranışlar
geliştirmek amacıyla kampçılara nutuklar atmanızdan daha etkili olacaktır. İnsanları
sözlerden çok davranışlar etkiler.
Paylaşılan Bir Vizyon Yaratır
Liderler grup hedeflerinin bütüncül resmine sahip olmalı ve üyelerini bu hedeflere
ulaşmaları için teşvik etmelidirler. Kampın misyonu ve amacı, tüm kamp liderlerinin
ortak yol göstericisi olmalıdır. Liderler, ekip arkadaşları ve kampçılarıyla ortak bir
vizyon oluşturarak, kampın nihai hedeflerine doğru hep birlikte ilerleyebilirler.
1...,140,141,142,143,144,145,146,147,148,149 151,152,153,154,155,156,157,158,159,160,...374
Powered by FlippingBook