Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 149

144
KAMP LİDERLİĞİ
duyurursunuz. Kararla ile ilgili kampçıların ne düşünebileceğini dikkate alıp
almamak tamamen size bağlıdır. Kampçıların karar alma sürecine doğrudan
katılımlarına fırsat vermezsiniz.
2.
Lider almış olduğu karara “ikna eder”.
Sorunu tespit etme ve bir karara varma
sorumluluğunu kendi üstünüze alırsınız. Kararı doğrudan açıklamak yerine,
kampçıların kararı kabul etmeleri için ilave bir ikna süreci kullanırsınız.
Böyle yaparak, kararla tanışınca direnç gösterecek olası kişileri tespit eder
ve kampçıların bu kararla neler kazanacağını açıklamaya çalışarak bu direnci
azaltmaya çalışırsınız.
3.
Lider kendi fikirlerini sunar ve kampçıların sorularını alır.
Bu yaklaşımda,
önce kendi kararınızı verir, daha sonra kampçılarınıza fikirlerinizi kapsamlı
açıklamalarla sunarak onların bu fikirleri kabul etmesini beklersiniz.
4. Lider değişime açık geçici bir karar alır.
Kampçılarınızla bir araya gelmeden
önce, meseleleri enine boyuna değerlendirip bir karara varırsınız. Ancak bu
geçici bir karardır. Bu yaklaşım, kampçıların karar üzerinde belli ölçüde etkili
olmasına imkân sağlamış olur, fakat problemin tespiti ve teşhisi konusunda
inisiyatif yine sizde kalır.
5. Lider sorunu ortaya koyar, kampçıların önerilerini alır ve sonra kararını
verir.
Bu noktaya kadar kampçılarınızın karşısına fikirleriniz ve kararlarınızla
çıktınız. Ancak şimdi fikir ve çözüm önerileri sunma şansı ilk olarak
kampçılarda olacaktır. Sizin başlangıçtaki rolünüz proje ya da sorunu
ortaya koymaktır. Örneğin şöyle diyebilirsiniz: “Bugünkü programımızda,
el sanatları ve güzel sanatlar ile ilgili çalışmalar, sahilde yürüyüş, uzun bir
dağ yürüyüşü ya da sizin hoşunuza gidecek başka bir etkinlik gibi çeşitli
alternatiflerimiz var. Bu konuda sizin düşünceleriniz nelerdir?”. Kampçıların
ortaya koyacakları alternatiflerin içinden lider olarak en uygun gördüğünüz
faaliyeti siz seçiniz.
6. Lider alınacak kararla ilgili sınırları çizer ve grubun karar vermesini ister.
Bu noktada karar verme yetkisini kampçılara devretmiş oluyorsunuz. Ancak
bunu yapmadan önce, ele alınacak durumya dameselenin tabiatını ve alınması
gereken kararın sınırlarını kampçılara açıklarsınız. Buna bir örnek uygulama,
bugün öğleden sonra kampçıları serbest bırakmak ya da onlardan el sanatları
çalışmasına katılmalarını istemek olabilir. Bunun için kampçıları bir araya
getirir ve onlara şöyle dersiniz: “Bugün öğleden sonraki programımıza göre
el sanatları dersi yapmamız gerekiyor. Ancak bu faaliyette herkes oldukça iyi
başarı göstermiş olduğu için, bugünkü dersi iptal edip sizi serbest bırakmak
istiyorum. Fakat serbest zaman seçeneğini tercih ederseniz, bu zamanı ya
özel bireysel kamp projeniz üzerinde çalışarak ya da okçuluk çalışması
yaparak geçireceksiniz. Hangisini tercih ediyorsunuz?”
7. Lider, kampçıların belirtilmiş sınırlar dâhilinde karar vermelerine izin
verir. Bu aşamada, kampçıların demokratik bir ortamda çalışmalarına izin
vermiş oluyorsunuz, fakat sonuçta onların başarılarından ve genel sağlık
durumlarından yine siz sorumlu olacaksınız. Bu uygulamada, karar verme
sürecine grubun bir üyesi gibi katılmalı ve uygun kararları vermeleri
konusunda kampçılarınızı ikna etmek için nüfuzunuzu kullanmaktan
kaçınmamalısınız. Grup içindeki karar verme sürecinin kontrolden çıkmaya
başladığını hissettiğinizde ya da uygunsuz veya güvenli olmayan bir kararın
alınması durumunda, ağırlığınızı koyma gereği duyabilirsiniz.
Görüldüğü üzere bu yaklaşımlarda da karar bazen lider tarafından bazen de
grup tarafından alınır. Her defasında hangi liderlik yaklaşımının kullanılacağına
karar verirken mevcut koşullar dikkate alınmalıdır. İyi bir lider öncelikle
1...,139,140,141,142,143,144,145,146,147,148 150,151,152,153,154,155,156,157,158,159,...374
Powered by FlippingBook