Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 153

148
KAMP LİDERLİĞİ
kısa süreli bir iktidar mücadelesi oluşabilir. Grup üyeleri bireysel statü elde etmek,
grup değerleri ve tercihleri gibi konularda güç ve kontrol sahibi olmak amacıyla
bir nevi kavgaya girişebilirler. Grup içi ilişkileri tanımlama ve şekillendirme ve
bir hiyerarşik yapı oluşturma çabasıyla grup lideri ve grubun diğer üyeleri bir tür
teste tabi tutulabilir. Fiziksel güç, saldırganlık, zihinsel kıvraklık ve özel bireysel
beceriler gibi kişisel özelliklerin keşfedilmesi gerekir. Hizipleşmeler genellikle bu
aşamada oluşma eğilimi gösterir ve bu dönemdeki ilk ittifaklar bazen gruptaki diğer
kişilere karşı kendini ya da grubu koruma amacıyla oluşturulur. Aynı zamanda bazı
kişileri gruptan dışlama girişimleri de bu aşamada zaman zaman görülebilir.
Bu evrede, kamp lideri gruptaki havanın açık ve güvenli olmasını sağlamaya
çalışmalıdır. Grubun geneline zarar vermemesi için grup içindeki olası bireysel
güç çatışmalarına izin verilmemelidir. Aynı zamanda alt grupların, grubun genel
hedeflerine zarar verebilecek girişimlerine de engel olunmalıdır. Faaliyetler
kampçıların kendilerini açık ve net bir şekilde ifade etmelerine imkân tanıyacak
şekilde planlanmalıdır, fakat hangi kararların grup tarafından, hangilerininse grup
liderince verileceği herkesçe açıkça bilinmelidir. Aynı şekilde, grup lideri de grubun
vereceği kararlarda gerekmedikçe sürece müdahale etmemelidir. Grup kararlarına
değer vermeyen liderler, kampçıların düşüncelerinin ve karar verme yeteneklerinin
zayıflamasına ve hatta tamamen yok olmasına neden olur ve sonuçta grup üyelerinin
kendilerini ifade etme arzusu yok olur.
Yakınlaşma Evresi
Yakınlaşma evresi kişisel gelişimdeki artışla kendini gösterir. Kampçılar diğer
grup üyeleri hakkındaki duygu ve düşüncelerini ifade etmeye daha isteklidirler ve
çözüm için iş birliği arayışları başlamıştır. Bu evrede paylaşma ve grup yaşamının
ayrılmaz bir parçası olma arzusu nedeniyle daha köklü ve daha yakın kişisel
ilişkiler şekillenir. Gruplar bu aşamada projelerin planlanması ve yürütülmesinde
grup olarak daha etkili ve verimli performans gösterseler de grup içinde çatışmalar
baş gösterdikçe bu verimlilikte de dalgalanmalar olur. Kardeşler arasındakine
benzer bir rekabet ve çekememezlik ortaya çıkar ve her kampçının ailesiyle ilgili
açıktan açığa mukayeseler yapılmaya başlanır. Kardeşlere atıfta bulunma sıklaşır
ve evde olup bitenlerle ilgili tartışmalar daha belirgin olarak açığa çıkar ve bireyleri
duygusal olarak derinden etkiler. Grup içi yakınlaşma ve kaynaşma arttıkça, grup
içindeki yaşam bir aile yaşantısı gibi algılanmaya başlar. Kamptaki bu evre çok
kritiktir, çünkü bu noktada kampçılar ya gerçek bir grup olmayı başarırlar ya da
bireylerden oluşan bir kalabalık olarak kalırlar. Grubun yakınlaşma ve kaynaşmayı
başarabilmesi için, üyeler arasında bir dayanışma duygusu ve anlayışı oluşmalıdır.
Bunun sağlanabilmesi için, liderin olumlu gelişmelere destek vermesi ve kampçıların
daha büyük sorumluluklar almalarını teşvik etmesi gerekir. Bunlara paralel olarak,
kampçıların birbirlerine olan bağımlılıklarını da artırmanız gerekir.
Kamp lideri, diğer gruplarla olan ilişkilerin tesisinin yanı sıra, grup kimliğinin
tanımlanmasına yardımcı olacak bir kaynak işlevi görmelidir. Grubun sorunları için
bir başvuru kaynağı işlevi görebilirsiniz ama sorunların “çözücüsü” olmamalısınız.
Yeni bakış açılarının oluşabilmesi için, problem sahalarının teşhis edilmesine
ve bu problemlerin tanıtılmasına yönelik girişimlerde bulunun. Ayrıca, grup
üyelerinin birbirlerinin haklarına göz dikmeden ihtiyaçlarını karşılayabilmelerine
imkân yaratacak olası yöntemler bulun. Kamp lideri, gerektiğinde geri bildirim
ve açıklamalara yer vererek, kampçıların kendi davranışlarına sahip çıkmalarına
yardımcı olacaktır.
1...,143,144,145,146,147,148,149,150,151,152 154,155,156,157,158,159,160,161,162,163,...374
Powered by FlippingBook