Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 51

49
civarında 23 Ağustos-13 Eylül 1921 tarihleri
arasında yirmi iki gün geceli gündüzlü devam eden
bu savaş, edebiyatımıza, özellikle şiirimize ulusal
coşku biçiminde yansır. Şiirlerde çoğunlukla Türk
ordusunun kahramanlıkları dile getirilir.
“Sakarya’yı konu alan birçokmanzumede söz konusu
olan savaş, Necip Fazıl’ın şiirinde yer almaz. Onun
şiirinde çarpışan ordular ve düşman karşısında,
sınırlı imkânlarla akıl almaz başarılar elde eden
imanlı Mehmetçik de yoktur. Şair, bunların yerine,
sosyal birçok meseleyi ele alır. Mehmetçik’ten değil
de, onun, bu mânâda kaynağını teşkil eden ve
şairin işaret ettiği meselelere çözüm getirecek Türk
gençliğini söz konusu eder. Sakarya da şiirde, bu
gençliğin sembolü olarak yer alır.”
44
T
ürkü(sü):
Pertev Naili Boratav’ın türkü tanımında
iki yetkin öge vardır:
1.Bir ezgi ile söylenen, 2.
Düzenleyicisi
bilinmeyen sözlü gelenekte oluşmuş halk
şiiri
.
45
Şiirin başlığının yalnızca “
Sakarya
” ya da
“Sakarya Destanı”
değil de “
Sakarya Türküsü
” olarak
verilmesi ve şiirin türkü özelliklerini taşımaması
dikkatimizi bu başlığın nedeni üzerine çekiyor. Bu
durumda aklımıza hemen, halkla bütünleşme, onun
içinde erime arzusu biçimindeki yorum geliyor; bu
arzunun gerçekliği ya da yapaylığı konusundaki
tereddüt, şairin okuru etkileme, okurla bütünleşme
düşüncesiyle örtüşüyor. Ancak, şairin kendi
sesinden okuduğu şiir albümünde, fon olarak klasik
44 Necat Birinci;
Necip Fazıl Kısakürek’in ‘Sakarya Destanı’ Üzerine Bir
Deneme
, Yönelişler, S. 25, Temmuz 1983, s. 41-47.
45 Pertev Naili Boratav;
100 Soruda Türk Halk Edebiyatı
, Gerçek Yayınları,
5. Basım, İstanbul 1998, s. 150.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...164
Powered by FlippingBook