Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 83

81
yanı da bu.”
78
Sakarya Türküsü
ile ilgili yazılanlar in-
celendiğinde,
çözümleme sürecinde adlarını andığımız
birkaç metin dışında
, Necip Fazıl’ın poetikasını; dize-
lerinin şiirbilime özgü nesnellikle çözümlenmesini,
metinler arası ilişkileri, metinlerin karşılaştırılması-
nı görmek pek mümkün değildir.
***
Mallermé, Verlaine, Valéry, Baudelaire’in etkilerini
hissetti- ren sembolist yapı, Necip Fazıl’ın şiirlerin-
de kendisini gösterir. Geleneksel şiirimizin verileri-
ni modern Fransız şiirinin ölçüleriyle değerlendirip
özgün bir sentez oluşturan bu etki, Türk şiiri için
büyük bir kazanımdır. Şiirde sözcüklerin görsel ve
fonetik değerlerini önemseyen şair, sembolist ve
parnesyenlerin aksine,
Sakarya Türküsü
’nde sözcük-
lerin temel anlamlarındaki görsel ve fonetik değer-
lerini öne çıkarmıştır. Sözcüklerin denotatif değerini
dikkate almıştır. Necip Fazıl şiirin iç nefesini ve dış
kalıbını ahenk potasında eriterek, şiirsel söylemine
etkileyici bir güç katmıştır.
(Tabloda Yer Alan Notlar:)
1
İbrahim Canan,
Kütüb-i Site Tercüme ve Şerhi,
cilt 17,
Ankara 1993, s.531. (Aktaran: Nurullah Çetin, a.g.y.)
2
Mehmet Akif Ersoy,
Safahat
, Marmara Ü. İlahiyat Fak.
Yayınları, İstanbul 1983, s. 435. (Bülbül)
3
Mehmet Akif Ersoy, a.g.y., s. 435. (Bülbül)
4
Yahya Kemal Beyatlı,
Kendi Gök Kubbemiz
, MEB
Yayınları, İstanbul 1994, s. 14. (Bir Tepeden)
5
Yahya Kemal Beyatlı, a.g.y., s. 4. , (Süleymaniye’de
Bayram Sabahı)
78 Haydar Ergülen,
Efsanenin Yalnızlığı: Necip Fazıl ve Nazım Hikmet
,
Hece,
Büyük Doğu ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı
, s. 97, Ocak 2005,
s.598- 599.
1...,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...164
Powered by FlippingBook