79
sanatsal kullanımı seçmiştir. İmge oluşturmanın bir
yolu da sıfatlardan yararlanmaktır. Özgün benzet-
meler, ancak ad soylu sözcükleri ustalıkla kullan-
makla sağlanabilir. Necip Fazıl’daki üslup mükem-
melliğinin arka planında sözcük seçimindeki dikka-
ti vardır.
VIII.
Tekrarlar:
kıvrım kıvrım / basamak basamak
/ eyvah eyvah / bu dava...bu dava...bu dava.../
çil çil / üç beş...üç beş.../ akar...akar... /onun...
onun.../kayna kayna / akar... akan...akışta...
IX.
Soru öbekleri:
Şiirde dokuz dize soru niteliği
taşımaktadır.
X.
Ünlemler:
Şiirde toplam on üç dize ünlemle
bitmektedir.
4. Metinlerarası İlişkiler
Sakarya Türküsü
İlgi Kurulabilecek
Metinler
I .
ayet,
hadis
Rabbim isterse sular
büklüm büklüm burulur,
Bu dava hor, bu dava öksüz,
bu dava büyük!....
“Onun emri bir şeyi irade
buyurduğu vakit, ol der o da
olur.” (Yasin, 79)
“Şurası muhakkak ki İslam
garip başladı tekrar garipliğe
dönecek. Gariplere ne mutlu.”
1
(Hadis)
II .
içerik
örtüş-
mesi
Kafdağı’nı assalar, belki
çeker de bir kıl!
Bu ifritten sualin, kılını
çekmez akıl!”
İdrâk-i meâlî bu küçük akla
gerekmez
Zira bu terâzû o kadar
sıkleti çekmez.
Ziya Paşa (Terkib-i Bend)
III.
Öz yurdunda garipsin, öz Bugün bir hânümânsız
kurgu
ve
vatanında parya!
Sakarya, saf çocuğu,
masum Anadolu’nun,
serseriyim öz diyârımda!
M. Akif Ersoy
2
Ne hüsrandır ki: Şark’ın