99
olaya dönmektedir. Modern romanın yapısına ters
düşen bu uygulama, Necip Fazıl’ın romanını, Tan-
zimat romancılarına yaklaştırmaktadır. Anlatıcının
kendini çokça belli etmesi de bu kanaatimizi kuv-
vetlendirmektedir.
Aynadaki Yalan
’daki hikâye, geçmiş zamanda tari-
kat yoluna girmiş bir dervişin hikâyesinin çağımıza
taşınmış, modern bir versiyonudur. Roman, kurgu
(fikrî ağırlığı ayrı tutarsak), kişilerin yönetilişi, za-
man ve mekân unsurlarının kullanılışı bakımından
başarılıdır. Ancak Necip Fazıl’ın başarılı bir roman
örneği vermek gibi bir kaygı taşıdığı kanaatinde de-
ğiliz. Onun için fikir, daha önde gelmektedir.
88
Aynadaki Yalan’
dan hareketle, Necip Fazıl’ın otobi-
yografik roman olarak kaleme aldığı
Kafa Kâğıdı
89
üzerine de aynı şeyleri söylemek mümkündür. An-
cak bu eser, yazarının roman formu içinde yazdığı-
nı söylemesine rağmen, romandan başka bir şeydir.
Necip Fazıl’ın burada anlattıkları, daha önce başka
eserlerinde de anlatılmıştır. Kurgu bir eseri roman
yapmaya yetmemektedir. Romandaki dört aslî un-
surun, olay, yer, zaman ve kişilerin belli bir bütün-
lük içinde sunulması gerekmektedir. Oysa
Kafa Kâ-
ğıdı
’nda bunlar birbirini tamamlamamakta, yazar
Aynadaki Yalan’
da
yaptığı gibi sık sık olay akışını
keserek, başka şeylerden bahsetmekte, intibalarını
dile getirmektedir. Eser, bir roman olmaktan çok,
88 Ahmet Özpay;
Necip Fazıl’ın Romancılığı Üzerine
, Hece,
Büyük Doğu ve
Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı,
S. 97, Ocak 2005.
89
Kafa Kâğıdı,
tamamlanamamış bir eserdir. Necip Fazıl, vefatıdan bir ay
evvel, bu hâliyle zarflayıp bağlayarak eserini oğluna teslim etmiştir.
11. baskıya ulaşan Kafa Kâğıdı, ilk olarak 1984’te yayımlanmıştır. Necip
Fazıl;
Kafa Kâğıdı
, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul 1987.