34
‘
Gül Yetiştiren Adam’
, aynı zamanda sosyolojik bir
Türkiye gerçekliğini akla getirir. Dinî inanç bağla-
mında ülkemizde üç tip insan vardır:
Dinî inancını tam olarak yaşamaya çalışanlar,
Dinî inancını yarım yamalak yaşayanlar,
Dinî hayattan tamamen uzak yaşayanlar.
Metinde, birinci grubu
‘Gül Yetiştiren Adam’
ın kendi-
si temsil eder. İkinci grup ise
‘Gül Yetiştiren Adam’
ın
ailesi, akrabaları ve onların yaşadıkları kenar mahal-
ledir. Üçüncü grup ise romanda Çarli ve çevresi ta-
rafından temsil edilir. Metin, bu yönüyle bir Türkiye
fotoğrafı verir okura.
Rasim Özdenören, bu metinde modernleşmenin, ge-
leneğe galebe çalmasını anlatır. Geleneğin taşıyıcısı
olan öykü kahramanı
Gül Yetiştiren Adam
, bir neslin
son temsilcilerindendir; Amerikalılaşma karşılığın-
da kimliğinden ve insani sorumluluğundan uzak-
laşmış olan Sitare ise bunalımları, sevgi açlığı ve
cinsel tutkularıyla modern zamanların bireyini tem-
sil eder. İki bireyin ve iki farklı yaşama biçiminin
ayrıksılığını vurgularcasına
Gül Yetiştiren Adam
ile
Sitare
’nin hikâyesi ancak
-o da çok dolaylı olarak-
öy-
künün finalinde birbirlerine değer. “Sinematografik
dille söylersek, iki kareye ayrılmış tek bir perdede
birlikte akan hikâye, dünya yaşantısına mahsus ço-
ğul durumları eşleştirme örneği olarak da görülebi-
lir.”
24
Gül Yetiştiren Adam
, ribat (han / tekke) içinde bir tür
24 Cemal Şakar;
Gül Yetiştirilen Ev
,
Medeniyet Burçları Rasim Özdenören
Kitabı
,
Hazırlayanlar: Ali Dursun-Turan Karataş,
Memursen Kayseri Şubesi
Yayını, Kayseri 2011.