24
lo çizilirken Batılılaşma eylemine daha erken başla-
yan ve sürecini tamamlamış olan büyük şehirlerimi-
zin modern insanıyla, Batılı zihniyetin ancak daha
sonra el uzatma imkânı bulabildiği Anadolu insanı-
nın durumu esas alınmıştır. Meseleye bu düşünce
dizgesi içinde bakılırsa Güneydoğu Anadolu’nun
bir şehrinin (Maraş), değişim macerası dile getirilen
insanlarıyla, Batılılaşma sürecini tamamlamış olan-
ların biribirlerinden tamamen kopuk olmadığı gö-
rülecektir. İnanç yönünden bütün dayanaklarını yi-
tirmiş olanlar, diğer taraftaki, yavaş yavaş yerleşen
yozlaşmaya kapılanların bir devamı gibidir. Fakat
bu ikinciler, çevrelerinde yaşayan ve henüz inançla-
rını tamamen kaybetmemiş olanlarca ‘çakal takımı’
ve ‘yeni yetme’ diye adlandırılmaktadırlar. ‘Çakal
takımı’ ve ‘yeni yetme’lerin durumu, bu ‘kendilerini
aklı başında görenler’ tarafından doğal bulunsa bile
en azından tasvip görmemektedir.
Biribirinden kopuk görmediğimiz bu iki kesimin in-
sanlarını şu ana fikirler etrafında toplayabiliriz:
- Batılılaşmış olanlar,
- Müslüman kesim.
Fakat, kabaca iki kısma ayırdığımız bu insanlar üze-
rinde derinlemesine bir tahlil söz konusu olunca
inançlarına bağlı kalabilme yönleriyle kendi arala-
rında kademe kademe bir tabakalaşma fark edilir.
Böylece bu iki tarafın insanlarını tekrar ikişer gruba
ayırabileceğimiz ortaya çıkar:
Batılılaşmış Olanlar