Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 148

146
gi çizmenin yolunun öncelikle doğru bir cetvelden
geçtiğini bilmez değildir. Roman, hikâye ve şiirin bu
topraklardaki seyrini medeniyet mücadelesinden
ayrı düşünmeyecek denli köklerine bağlı bir zihin
yapısına sahiptir. Necip Fazıl ve Nâzım Hikmet’i
Cumhuriyet Dönemi şiirinin iki farklı damarı olarak
görür. Ona göre günümüz şiiri bu iki ana damardan
gelişip boy vermiştir. Nâzım’ın şiiri hitabet özelliği
ağır basan bir şiirdir ve daha önce Tevfik Fikret ve
de Namık Kemal’de görüldüğü üzere ses ustalığına
dayanır. İdeolojik bir öze sahip olup bildiri niteliği
taşımaktadır Nâzım Hikmet şiiri.
Necip Fazıl şiirine gelince, o dışa değil içe doğru
seslenen bir şiirdir; dolayısıyla tebliğden ziyade tel-
kine dayanır. İnsanın iç sıkıntılarını, çelişki, korku
ve çatışmalarını işler. Akif İnan bu yaklaşımıyla gü-
nümüz şiirinin soyut karakterinin Necip Fazıl şiirin-
den beslendiği sonucuna varır.
Nâzım şiirinin günümüzü etkileyen tarafı ise este-
tikten ziyade somut ideolojik vurgudur. Geleceğe
kalmak iddiasındaki edebiyat ve özellikle şiir dün
ile bugünü kaynaştırabilen, evrensele yaslanmış ni-
telikte olmalıdır. Günü kurtarmak adına ilginçlikler
ve şaşırtmacalar peşinde koşmak yerine dünya şii-
riyle ruh ve kan bağını koparmamış yenilikler ortaya
koyabilen edebiyat, kendini rahatlıkla geleceğe taşı-
yacak kudrete sahiptir. Necip Fazıl şiiri kendinden
sonrakilere kaynaklık edebilen yönüyle bu özelliği
haizdir.
Akif İnan, şiirde katedilen mesafenin nesir için ge-
1...,138,139,140,141,142,143,144,145,146,147 149,150,151,152,153,154,155,156,157,158,...172
Powered by FlippingBook