Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 150

148
AKİF İNAN’DA AYDIN TASAVVURU
Tanzimat Türk toplumu için bir yol ayrımıdır. Deyim
yerindeyse bu süreçle birlikte tazmini olmayan şey-
lerin tanzimi yapılmıştır. Yeni bir kafa, yeni bir zih-
niyet tanzimidir bu düzenlemeyle yapılmak istenen.
Kendi öz değerlerine karşı kompleksli Batı’dan ge-
len her şeye karşı içi doldurulmamış bir hayranlık.
Akif İnan’ın mücadelesinin çok önemli bir boyutu
bu çarpık bakışlı okumuşlar güruhunu teşrih ma-
sasına yatırmak ve insanı kendi öz vatanına karşı
turist konumuna iten bu yaklaşımın köklerine in-
mek. Tanzimat’ın yeniden formatlayıp biçimlendir-
diği aydın tipinin karakteristik özellikleri şunlar:
Doymak bilmeyen bir taklit iştihası, kendi insanına
tepeden bakma ile başlayan aşağılık kompleksi, ge-
lenekleri küçümseyerek geçmişini yok kabul etmek,
aile yapısını çağdışı bulup alternatif adına yozlaş-
manın sözcülüğünü yapmak…
Bugünün Türkiye’sinin aydın prototipi hep bu
Tanzimat zihniyetinin tohumlarıdır. Akif İnan bu
toprakların gerçek yüzü kabul ettiği horlanan, dış-
lanan ve çağdışı sayılan münevver insanları yeni
kuşaklarla buluşturup tanıştırmayı kendine vazife
addetmiştir. Zira kendisi de öz yurdunda garip öz
vatanında parya muamelesi gören ötekileştirilmiş
aydınlardandır. Memleketin öz değerlerini yaşa-
maya çalışan halkın haklarını savunmak bu aydın
sorumluluğunun sadece bir tarafıdır. Ecdat bakiyesi
doğduğu topraklarda inançlarını özgürce yaşaya-
mayan, istediği biçimde giyinemeyen, ibadetlerini
her platformda özgürce yerine getirme serbestisine
sahip olmayan, üvey evlat muamelesi gören halkın
yanında olmak her zaman bu Tanzimatçı kafalar için
aydın refleksi ile bağdaşmayan bir durumdur.
1...,140,141,142,143,144,145,146,147,148,149 151,152,153,154,155,156,157,158,159,160,...172
Powered by FlippingBook