Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 157

155
çıkarabiliriz. Şöyle ki makine gürültüsü ile insan
zihnindeki yerini alır, daha makine der demez bu
gürültü kafamızda oluşmaya başlar sanki. “Bahçeli
ev” ise sessizliği, doğanın şarkısına eşlik edişi, yani
saadetiyle durduğu ve olduğu yerde hareket etmek-
sizin hayatı kolaylaştırır. Bahçeli evin anlamı vardır
sahiden. Bu anlam saadettir. İnsanın aradığı anlam
arayışıyla uyuşmaktadır. Makineler ise insana boş
vaatler vererek insanın düşlediği huzur ve mutlulu-
ğu anlamsız bir boşluktan aşağıya doğru -zihin boş-
luğuna- fırlatıverirler.
EVRENSEL OLMANIN YOLU ULUSAL
OLMAKTAN GEÇER
Gazel ve kaside örnekleri sunarak geleneği yeniden
yaşatma denemeleri yapan Akif İnan, bir taraftan
evrensel olana yaklaşırken diğer taraftan ulusal bir
aidiyeti de muhafaza eder. Bu konuya Hz. Mevlana
gibi yaklaşır:
“Ben o pergele benzerim ki bir ayağım
inancımın üzerinde öteki ayağımla yetmiş iki milleti do-
lanıyorum.”
Bir taraftan kendi edebiyatımızı, kendi
şiirimizi çok iyi bilirken diğer taraftan dünya edebi-
yatını ve şiirini bilmemiz gerekir. Birini bilmek diğe-
rindenmuaf olmayı gerektirmez. Ya da sanıldığı gibi
ulusal olan evrensel olanı yanından uzaklaştırmaz.
Ulusallık bir realitedir. Hangi ulusa aitseniz o ulu-
sun özelliklerini yazdıklarınıza yansıtacaksınız do-
ğal olarak. Ama aynı zamanda da söyleyiş gücünüz
yönünden sanatınızın kolları bütün bir dünyayı sa-
rıp sarmalayacaktır. Akif İnan’ın bu konudaki yersiz
yaklaşımlara itirazı da bu yöndedir:
“Kimileri der ki,
ulusal olana yönelince evrensel olma talihi tamamen suya
düşer. Katiyyen öyle değil. Şimdi dikkat ediniz. Yunus
Emre tamamen bizim inancımızın, dünyamızın, uygarlı-
ğımızın bir sanatkârıdır. Ama dikkat ediniz. Yunus Emre
1...,147,148,149,150,151,152,153,154,155,156 158,159,160,161,162,163,164,165,166,167,...172
Powered by FlippingBook