86
Metin Işık & Simge Ünlü Kurt & Mustafa Cankut Kurt
Modele göre; gençlerin toplumsal katılım sürecine katılmasında etkili olan başlıca unsur-
lar; aile ve yakın sosyal çevre, eğitim kurumları, toplumsal gruplar ve devlet politikaları
ve STK’lardır. Döngüsel süreç içerisinde gençler bu unsurların gözetimi altında toplumsal
katılıma ve katkı sağlamaya teşvik edilmelidir. Görevlere bakıldığında;
• Aile ve yakın sosyal çevrenin gençlerde toplum bilinci oluşturulması ve katılım cesareti
ve etkileşimin arttırılmasında,
• Eğitim kurumlarının, toplum bilinci aşılanmasının beraberinde toplumsal katılımın te-
mellerinin öğretilmesi ve taşıdığı önemin benimsetilmesinde,
• Toplumsal grupların, aile ve yakın sosyal çevre ve eğitim kurumlarının görevlerini daha
da ileriye taşıyarak toplumsal katılım cesareti ve katılım faaliyetlerinin çeşitliliğinin art-
tırılmasında,
• Devlet politikaları ve STK’ların ise, önceki tüm görevleri benimseyerek toplumsal katılı-
mı sistematik bir düzlem üzerine oturtarak ülke geneline yaymasında önemli sorumlu-
lukları bulunmaktadır.
Modelde yer alan unsurlar belirlenilirken toplumsal yapı üzerinde en önemli etkiyi göster-
diği öngörülen kurumlar ele alınmıştır. Söz konusu unsuruların çoğaltılması ve araların-
daki ilişkinin daha sistematik bir biçimde yapılandırılması konunun tüm farklı yönlerden
ele alınabilmesini sağlayabilecektir. Ancak önerdiğimiz modelin bu kapsamda yeniden
şekillendirilmesi hem modelin unsurların belirlenebilmesi hem de gençlerden elde edilen
görüşlerin çeşitlendirilip, genele yayılabilmesi adına ulusal düzeyde yapılacak bir araştır-
mayı gerektirmektedir. Model şuanda kullanılan haliyle ileride yapılacak çalışmalara bir yol
gösterici olarak işlev görmektedir.
Sonuç olarak aile ve yakın çevre, eğitim kurumları, toplumsal gruplar devlet politikaları ve
STK’ların sosyal değişim yaratma yönündeki çabaları etkileşimi artırarak gençlerin sos-
yal ve sivil faaliyetlere aktif olarak katılmasını sağlamaktır. Devlet kurumları uzun döneme
dayanan planlarıyla STK’lar, özel sektör ve kamu sektörüyle kurduğu sosyal ortaklıklar
çerçevesiyle hayata geçen iş birlikleriyle toplumsal hareketliliği arttırılmalıdır. Toplumsal
gruplar ise gençleri kucaklayarak farklı alanlarda etkin olma konusunda cesaretlendirme-
lidir. Ve en önemlisi eğitim kurumları, aile ve sosyal çevre gençlerle sürekli olarak ilgilene-
rek, doğru kararlar vermelerine vesile olmalıdır.