82
Metin Işık & Simge Ünlü Kurt & Mustafa Cankut Kurt
Bu sınır ise gençlik katılımının önemini gölgede bırakmaktadır. Ayrıca medyanın oluşturdu-
ğu fakirliğin pençesinde kaybolmuş, topluma yabancılaşmış ve sorumlu genç imgesi ise-
gençlerin zayıflıklarına odaklanmakta ve çözüm önerisi sunmaktan uzak bir tavır sergile-
mektedir. Yapılması gereken ise toplumsal katılımın altı çizilerek gençlerin güçlü yanlarına
ve taşıdığı potansiyellere odaklanan bir yaklaşımın benimsenmesidir. Öyle ki;
• Gençler katılım gösterdiğinde o güne kadar edindikleri hünerleri kullanma, bir vatan-
daş olarak haklarından yararlanma ve daha demokratik bir topluma katkı yapma fırsatı
bulur. Katılım ayrıca kişisel gelişimlerine katkı sağlayarak, bilgi ve uygulama becerisi
kazanmasını sağlar (Checkoway, 2011, s.340).
• Toplumsal katılım faaliyetleriyle gençler, yetişkinlerin olduğu gruplarda aktif roller ve
sorumluluklar alarak “tam” bir vatandaş olma duygusu kazanır (Checkoway ve Gutie-
rez, 2006, s.3).
• Ve son olarak unutulmamalıdır ki toplumsal gruplara katılmak bireyler için değerli bir
araçtır. Bu gruplar insanları bir araya getirerek arzu ettikleri amaçlara ulaşmak için onla-
ra gerekli gücü sağlamaktadır (Checkoway, 2011, s.341). Dolayısıyla bu süreçte gruba
dahil olan insanlar kendi güçlerinin ve topluluğun gücünün farkına vararak fark yaratma
ve ilişkilerini geliştirme fırsatına erişirler.
Ancak günümüzde doğru adımlar atılsa bile katılımın kalitesi çoğu zaman kişi sayısıyla öl-
çülmekte, katılımcı gençlerin kararlarıyla da oluşan somut etkiler ve üretilen olumlu çıktılar
ise göz ardı edilmektedir. Bu çalışma dahilinde yapılan görüşmeler de bu bölüme kadar
sunduğumuz verilerle doğru orantılıdır.
Bu çerçevede çalışmada toplumsal katılıma ilişkin görüşlerini sunabilmek adına on gence
yarı yapılandırılmış görüşme formları yardımıyla toplumsallık, toplumsal katılım ve toplum-
sal katılımın niteliğine ilişkin sorular yöneltilmiştir. Marmara Üniversitesi’nde eğitim gören
öğrenciler arasından çalışmanın amacına uygun demografik şartları barındıranlar gençler
soruların yöneltileceği katılımcılar arasına dahil edilmiştir. Görüşme yapılan gençlerin de-
mografik özellikleri aşağıda gösterilmiştir.
Tablo 1. Katılımcıların Demografik Özellikleri
Katılımcı
Cinsiyet
Yaş
Eğitim Durumu
Bölümü
K1
Erkek
24
Yüksek Lisans
Gazetecilik
K2
Kadın
22
Lisans
Dişçilik
K3
Kadın
23
Lisans
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
K4
Kadın
19
Lisans
Tarih
K5
Erkek
22
Lisans
Radyo, Televizyon ve Sinema
K6
Kadın
20
Lisans
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
K7
Kadın
22
Lisans
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
K8
Erkek
21
Lisans
Gazetecilik
K9
Erkek
24
Yüksek Lisans
Bilişim
K10
Erkek
19
Lisans
Gazetecilik