Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 102

100
A. Barış Baraz & Hacer Şivil
Araştırmanın Modeli
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin ÖVD’nı etkileyen faktörlerin be-
timlenmesine yönelik yapılan bu çalışmada iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişkile-
ri belirlemek ve neden-sonuç ile ilgili ipuçları elde etmek amacıyla yapılan nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel/korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır (Büyüköztürk, vd.,
2012: 15).
Çalışmada öğrencilerin kuşak, cinsiyet, sektör, statü, çalışma yılı ve gelir gibi demografik
özellikleri ve ÖVD arasındaki ilişki betimlenmeye çalışılmıştır.
Evren ve Örneklem
Araştırmanın evrenini Türkiye’de 2016-2017 akademik yılında Anadolu Üniversitesi Açı-
köğretim Fakültesi’ne kayıtlı öğrenciler oluşturmaktadır.
Yaklaşık 1 milyon 400 bin civarında öğrencinin kayıtlı olduğu 8 programı ile Açıköğretim
Fakültesi-Lisans, 6 programı ile İktisat Fakültesi, 39 programı ile Açıköğretim Fakülte-
si-Önlisans ve 5 programı ile İşletme Fakültesi öğrencilerinden toplam 2752 öğrenci çe-
virimiçi ankete yanıt vermiştir. Seçilen durumlar bağlamında doğa ve toplum olayları ya
da olgularını anlamaya ve bunlar arasındaki ilişkileri keşfetmeye ve açıklamaya çalışan
amaçsal örnekleme tekniği uygulanmıştır (Büyüköztürk, vd., 2012: 90).
Sınırlılıklar
Araştırma, Türkiye’de 2016-2017 akademik yılında Anadolu Üniversitesi Açıköğretim
Fakültesi’ne kayıtlı öğrenciler ile sınırlıdır.
Araştırmada belli bir sektörün ele alınmaması bir sınırlılık olarak değerlendirilebilir.
Kadın çalışanların desteklendiği ve farklı kuşakların bir arada çalıştığı kurumlarda ben-
zer bir çalışmanın yapılması, ÖVD ile ilgili daha kapsamlı bir sonuç verecektir.
Veri Toplama Araçları
Araştırmada veri toplamak amacıyla, öğrencilerin bazı demografik özelliklerini belirlemek
için araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgiler Formu ve ÖVD’nı belirleyebilmek
için Prof. Dr. H. Nejat Basım ve Doç. Dr. Harun Şeşen’in (2006) Vey ve Champbell (2004)
ve Williamsishia (1999)’dan Türkçe’ye çevirip uyarladığı 6’lı Likert tipi Örgütsel Vatandaşlık
Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Anket Açıköğretim’e kayıtlı ve çeşitli meslek gruplarında
çalışan öğrencilere çevirimiçi veritabanı üzerinden gönderilmiştir. Öğrenciler sınav sonuç-
larını görmek ve diğer bazı işlemler yapmak için giriş yaptıkları Açıköğretim bilgi sistemi
üzerinde yer alan anket kısmında karşılarına çıkan çevrimiçi form üzerinden anketi gönül-
lülük esasına göre doldurmuşlardır.
1...,92,93,94,95,96,97,98,99,100,101 103,104,105,106,107,108,109,110,111,112,...208
Powered by FlippingBook