GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
57
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarından Yararlanan Kırıkkale Üniversitesi Öğrencilerinin Kültürel Etkileşim Bağlamındaki Düşünceleri
Sonuç ve Öneriler
Kırıkkale Üniversitesi’nde 2015-2016 akademik yılında Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik
Programlarından faydalan ve araştırmaya katılan 42 öğrenciyle yapılan araştırma sonuç-
larına göre, öğrencilerin büyük bir bölümü Erasmus+ Programını’nın kültürel etkileşim ko-
nusunda önemli katkı sağladığına inandığı söylenebilir. Öğrencilerin ankette yer alan bazı
sorularda olumsuz görüş bildirmeleri ise son zamanlarda Avrupa’da yaşanan milliyetçilik
vb. akımların Erasmus+ Programı’na bir yansıması olarak düşünülebilir.
Öğrencilerin Erasmus+ Programını’nın kültürel etkileşim konusunda önemli katkı sağladı-
ğını destekleyecek alanda yapılan çalışmalara göre;
Kılınç (2016), uluslararası değişim programlarına katılan öğrencilerin kulturel etkileşime
maruz kaldığını ifade etmiştir. Öğrenciler, eğitim öğretim süresi boyunca yoğun bir kültürel
etkileşim süreci yaşamaktadır ve bu durumun öğrencilerin gündelik yaşamlarının birçok
noktasına etki ettiğini belirtmiştir. Bekiroğlu ve Balcı (2014), araştırmalarında öğrencile-
rin farklı kulturlere saygı duyduklarını ancak öğrencilerin kulturlerarası duyarlılık duzeyleri
karşılaştırıldığında Erasmus Öğrenci Değişim Programı’ndan yararlanma isteklerine göre
kulturlerarası iletişim duyarlılıklarının farklılaştığını belirtmektedir. Erasmus programdan
yararlanmak isteyen öğrencilerin daha yuksek duzeyde kulturlerarası duyarlılık taşıdıkları
gözlenmektedir. Çalışmada kulturlerarası iletişim konusunda anlamlı diğer önemli bulgu
ise yabancı dil düzeyidir. Öğrencilerin yabancı dil bilgisi arttıkça kulturlerarası duyarlılığın
da artmakta olduğunu ifade etmiştir.
Özdem (2013), Erasmus programının farklı kulturlerle tanışma imkânı sağlayan bir faaliyet
olduğunu böylelikle öğrenciler arasında kulturel etkileşim bağlamında olumlu kazanımlar
olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca, Erasmus programının akademik ve mesleki katkısının yanı
sıra ve öğrencilerin genel olarak özgüvenlerinin arttığını belirtmiştir. Ersoy (2013), Erasmus
Programı’na öğrencilerin yabancı dil bilgisini ve kulturlerarası farkındalıklarını arttırma, ön-
yargılarını azaltma konusunda olumlu düşüncelerinin olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin
çok kültürlü alanlarda karşılaşabilecekleri sorunlara çözüm bulabilme becerilerinin gelişti-
ği ifade edilmektedir. Sorunlara çözüm bulma becerisinin farklı kültürlerle etkileşim sonu-
cu ortaya çıkan dolaylı bir kazanım olabileceği ifade etmiştir.
Önder Kasapoğlu ve Balcı (2010), öğrencilerin faklı kültürlerde eğitim ve öğretim yaşan-
tısına sahip olması, öğrencilerin aşırı milliyetçilik veya ırkçılık vb. duyguların azalması-
na imkan sağladığını belirtmiştir. Demir ve Demir (2009), Erasmus Programı’na katılan
Turk öğretmen adaylarının kulturlerarası deneyimleri sonucunda özguven ve sorunların
ustesinden gelme, sorumluluk alma, olumlu duşunme, önyargılarından kurtulma, kendi
kulturune ilişkin farkındalık, kulturler ve dinler arasında diyaloga önem verme konularında
olumlu gelişmeler olduğunu duşunduklerini ifade etmiştir. Ünal ve Özdemir (2013) yap-