GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
51
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarından Yararlanan Kırıkkale Üniversitesi Öğrencilerinin Kültürel Etkileşim Bağlamındaki Düşünceleri
Bologna Bildirgesi (EHEA, 2016)’da ifade edildiği üzere, İtalya’nın Bologna şehrinde, 29
AB uye devletin bir araya gelerek oluşturduğu bir komisyon tarafından imzalanmıştır. Bo-
logna Bildirgesi’nde gundeme gelen amaçlardan en önemlisi 2010 yılına kadar Avrupa
Yükseköğretim Alanı’nı oluşturmaktır. Bologna Bildirgesi’nde mutabık olunan kararların
uygulanması, guncellenmesi ve eksikliklerin giderilmesini amaçlayan birçok toplantı ya-
pılmış ve çeşitli bildirgeler imzalanmıştır. Bologna Bildirgesi’nin devamı niteliğinde olan
toplantılara sırası ile bakıldığında;
- Prag Bildirgesi (Çek Cumhuriyeti, 2001)
- Berlin Bildirgesi (Almanya, 2003)
- Bergen Bildirgesi (Norveç, 2005)
- Londra Bildirgesi (İngiltere, 2007)
- Leuven Bildirgesi (Belçika, 2009)
- Viyana ve Budapeşte Toplantıları (Avusturya & Macaristan, 2010) yılında yapılmıştır.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı oluşturma çalışmaları 1999 yılında başlamış olmasına rağ-
men 2016 yılı itibariyle Turkiye Cumhuriyeti’nin de içinde bulunduğu 47 ulke tarafından
kabul edilmiştir (EHEA, 2016).
Bologna Bildirgesi’nin imzalanması ile birlikte yükseköğretim kurumları arasında benzer
derecelerde programların hazırlanmasının önu açılmıştır. Böylelikle halihazırda bir kaç AB
uye ulkesi arasında devam eden yükseköğretim kurumları arasındaki değişim hareketliliği
Erasmus Programı şemsiyesi alıntında bir çok ulke ve program dahilinde uygulanabile-
cek şekilde guçlenmiştir. Avrupa Devletleri yükseköğretim kurumları arasındaki ders ve
mufredat farklılıkların daha az hale getirilmesi ve bir standardizasyon işleminden geçmesi
Erasmus Değişim Programı’na olan ilginin artmasını sağlamış dolayısı ile programdan fay-
dalanan öğrenci sayısında buyuk oranda bir artış olduğu söylenebilir (Teichler, 2012: 32).
Uluslararasılaşma ve Erasmus+ Programı
Uluslararasılaşma kavramı ulus devletler için ilk olarak sosyal ve pedogojik konularda ken-
disini göstermiştir. Soğuk savaş döneminden sonra ulkeler arası gundeme gelen çok ulus-
lu şirketler ile serbest piyasada uluslararasılaşmanın etkisi hissedilmiştir. Uluslararası faa-
liyetlerin artması ve çok uluslu şirketlerin etkisinin daha fazla hissedilmesi ile birlikte, ulus
devletlerin hakimiyet alanındaki bir nevi etki kaybına sebebiyet vermiştir. Bu durumun ulus
devletlerdeki iç politikalardan, uluslararası medya kuruluşlarına, iletişim materyallerinden
kultur bileşenlerine hatta eğitim ve öğretim faaliyetlerine kadar yansımaları görulebilir. Bu