GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
53
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarından Yararlanan Kırıkkale Üniversitesi Öğrencilerinin Kültürel Etkileşim Bağlamındaki Düşünceleri
liğin artırılmasının sağlaması amaçlanmaktadır. Bu amaçla desteklenen Erasmus Değişim
Programı kapsamında öğrencilerin farklı kulturler arasında bulunarak kulturel etkileşimin
sağlanmasında etkili olduğunu söylemek mumkundur. Yukseköğretim kurumlarında çok
kulturluluk ve kulturel etkileşim anlamında öğrencileri etnosentrik duşunceden uzak tut-
mak gerekmektedir (Hammer ve ark., 2003: 421-443).
Entosentrik duşunce temelinde, öğrenci kendi kulturunu diğer kulturlerden daha değer-
li ve etkili olarak görebilmektedir. Ancak etnosentrik duşunmenin olmadığı kulturel arası
etkileşimin olduğu toplumlarda öğrenciler kendi kulturunu ve diğer öğrenciler ise kendi
kulturlerini bir harmoni içerisinde yaşayabilmektedir (Hammer ve ark, 2003: 421-443). Al-
tan’a göre, “Durkheim’ın yönteminin merkezinde kolektif sosyalleşme veya kulturel akta-
rım bulunmaktadır. Birey yaşadığı topluma ait değerleri, beklentileri, nasıl hissettiğimizi,
herhangi bir konuda nasıl hareket ettiğimizi, diğerlerinin talimatları, açıklamaları ve göster-
dikleri rol modelliği sayesinde ya da grup teşviki sayesinde öğrenir”. (Coser &Roserberg,
1964’den akt. Altan, 2011: 60).
Etnosentrik duşunmenin yıkılması ve diğer kulturlerle harmoni içinde yaşayabilmenin
yolu ise, önce farklılıklar kabul edilmeli, adaptasyon sureci yaşanmalı ve son olarak ise
etkileşim başlatılmalıdır. Böylelikle kulturlerarası farklılıkların ortaya çıkarılması ancak bu
durumun bir ayrışmaya sebep vermeden, birleştirici olarak ele alınması ile öğrencilerin
kulturlerarası ilişkilerde daha başarılı olabilecekleri söylenebilir.
Araştırma Modeli
Bu araştırma, genel (betimsel) tarama modelinde bir çalışmadır. Genel tarama modeli çok
sayıda elemandan oluşan bir evrende, evren hakkında genel bir yargıya ulaşmak amacı
ile evrenin tümü ya da ondan alınacak bir grup, örnek ya da örneklem üzerinde yapılan
tarama düzenlemeleri olarak tanımlanmaktadır (Karasar, 2009: 77).
Evren ve Örneklem
Araştırmanın evreni Kırıkkale Üniversitesi’nde öğrenim gören ve 2015-2016 akademik yı-
lında Erasmus+ Öğrenim veya Staj Programından 68 faydalanan öğrenciden oluşmaktadır.
Araştırma evreni ulaşılabilir nitelikte olduğundan tam örnekleme yöntemi ile evrendeki 68
öğrenciye ulaşılması hedeflenmiştir. Öğrencilerin Kırıkkale ili dışında ikamet etmeleri, bazı
öğrencilerin ise okuldan mezun olması sebebi ile veri toplama aracı online olarak oluştu-
rulmuştur ve öğrencilere belli aralıklarla e-posta gönderilmiştir. Bazı öğrencilerin e-posta-
larını her zaman kontrol etmediği ve ödevleri olduğu düşüncesi ile öğrencilerle telefonla
iletişime geçilmiştir. Bu sayede öğrencilerin geri bildirimde bulunmaları sağlanmaya ça-
lışılmıştır. Her ne kadar 68 öğrenciden 68’ine ulaşılmak hedeflenmiş olsa da tüm görüş-