GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
49
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarından Yararlanan Kırıkkale Üniversitesi Öğrencilerinin Kültürel Etkileşim Bağlamındaki Düşünceleri
Öğrenme Programları Erasmus Programının adında toplanarak programın ismi Avrupa
Komisyonu tarafından Erasmus+ şeklinde guncellenmiştir (UlusalAjans, 2016). Kırıkkale
Üniversitesi Erasmus Beyannamesi’ni 2014 yılında guncelleyerek 2014-2021yılları arasın-
da Erasmus programın yurutuculuğu yapmak için hak kazanmıştır. (Kırıkkale Üniversitesi,
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi, 2016).
Bu çalışmada Kırıkkale Üniversitesi’nde 2015-2016 Akademik Yılında Avrupa Birliği Eği-
tim ve Gençlik Programlarından Yararlanan Öğrencilerin Kulturel Etkileşim Bağlamındaki
Duşuncelerinin neler olduğuna dair bir araştırma yapılmıştır.
Araştırmanın Amacı ve Önemi
Bu araştırmanın amacı, Avrupa Birliği’ne uyelik surecinde Erasmus+ Üniversite Beyan-
namesi’ne sahip Kırıkkale Üniversitesi’nde Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları,
Erasmus+ KA103 Yukseköğretimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği, Öğrenim ve Staj Ha-
reketliliği programı kapsamında yurt dışında öğrenim gören veya staj yapan öğrencilerin
kulturel etkileşim hakkındaki duşunceleri uzerinde genel bir değerlendirme yapmaktır.
Avrupa Birliği’ne uye devletler yukseköğretimde bir standartlaşma getirmek uzere, 1999
yılında İtalya’nın Bologna şehrinde bir bildirgeyi imzalayarak aralarında bir anlaşmaya var-
mıştır. Bu çerçevede bir yükseköğretim alanı oluşturularak, yukseköğretim kurumları ara-
sındaki rekabet gucunun artırılması amaçlanmıştır.
Yukseköğretim kurumlarında değişimi ve hareketliliği sağlayan ve 1987 yılından beri yu-
rurlukte olan programın amacı Avrupa’da yukseköğretimin kalitesini artırmak ve Avrupa
boyutunu guçlendirmektir. Avrupa Birliği’ne uye ve aday devletlerin bu birleştirici etkin-
likler çerçevesinde buluşması ve ortak bir alanda belli standartlara göre hareket etmesi
kulturler arası çatışmaların gunumuzde yerini kulturel etkileşime bırakmasını mumkun kıl-
dığı söylenebilir. Bu çerçevede kulturel etkileşim açısından 2015-2016 akademik yılında
Erasmus+ KA103 Yukseköğretimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği, Erasmus+ Öğrenme
Hareketliliği (Öğrenim-Staj) programına katılmış Kırıkkale Üniversitesi öğrencilerinin konu
hakkındaki duşuncelerinin sosyolojik bir incelenmeye tabi tutulması alana ve özellikle de
Kırıkkale örnekleminde daha önceden herhangi bir çalışma olmadığı için önemli bir katkı
sağlayacağı duşunulmektedir.
Uluslararasılaşma ve Bologna Süreci
Uluslararasılaşma 21. yuzyılın en önemli konularından biri olarak ele alınabilir. Bu durum
birçok kurum ve kuruluşun işleyişinde değişikliklere sebebiyet vermiştir. Uzmanlar ulus-
larasılaşmanın nedenlerini ve sonuçlarını ele almanın ancak karmaşık ilişkiler ağının de-
taylı incelenmesi ile mümkün olacağını belirtmektedir (Altbach & Knight, 2007: 290-305).