Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 50

48
Sıtkı Yıldız & Erdem Yöntem
Abstract
The purpose of this study is to examine Kırıkkale University, has the Erasmus+ University Charter in
the European Union membership process with Erasmus+ KA103 Learning Mobility for Individuals in
Higher Education, students’ thoughts who have participated in student or placement mobility pro-
gram in terms of cultural interaction.
The population of the study consists of 68 students benefiting from the Erasmus+ student or place-
ment program in 2015-2016 academic year at Kırıkkale University. As the targeted population of
the student is accessible, it is aimed to reach 68 students in the field with full sampling method
and 42 feedbacks are obtained. A questionnaire is used as a data collection tool developed by the
researcher. Data collection tool is delivered via e-mail to students in electronic form to be filled out
the survey online. The measuring instrument is prepared by the researcher and it’s designed as Likert
type 5 scale.
According to the results of the research, it can be said that most of the students believe Erasmus+
Program contributes to the cultural interaction significantly. It can be said that the students who have
participated in these Programs, have knowledge about global communication methods, and these
competencies are believed to be active in communication skills in their future educational period.
Keywords:
Kırıkkale University, European Union, Education and Youth Programs, Erasmus+, Cul-
tural Interaction
Araştırmanın Konusu
Uluslararasılaşma 21. yuzyılın önemli konularından biri olarak ele alınabilir. Uluslararasılaş-
ma kavramının gündeme gelmesi ile birlikte değişim ve gelişim kavramlarından söz edebil-
mek mümkündür. Avrupa Birliği’ne uye devletler bu dönuşum surecinde yeni programlar
oluşturarak, değişim ve gelişim hareketliliklerini bir plan çerçevesinde yapmak istemiştir.
Bu gelişim ve değişim hareketliliklerini yukseköğretim kurumlarında da görülebilmekte-
dir. Avrupa Birliği’ne uye devletler ortak bir yukseköğretim alanı oluşturma çalışmalarına
1980’li yıllarda başlamıştır. Turkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan bu gune yuzunu batıya
dönmuş olmasından dolayı Avrupa Birliği uye devletlerde yukseköğretim kurumlarında yer
alan değişim ve gelişim hareketlerine uzak durmamıştır.
Turkiye Cumhuriyeti 2001 yılında yukseköğretimde bir standartlaşmaya gitmek uzere,
1999 yılında AB uye devletler arasında imzalanan Bologna Sureci’ne 2001 yılında katıl-
mıştır. Turkiye Cumhuriyeti’nin Bologna Bildirgesi’ni imzaladıktan uç yıl sonra, AB uye
devletlerin yukseköğretim kurumları arasında değişimi ve işbirliğini mumkun kılan Eras-
mus Programı’nı uygulama kararı almıştır. Erasmus programı 2004-2005 akademik yılında
pilot çalışmaların yapılması ile birlikte 2005-2006 akademik yılında program Turkiye Cum-
huriyeti’nde yururluğe girmiştir (YÖK 2010, 66 Soruda Bologna Sureci).
Kırıkkale Üniversitesi Erasmus programının yurutulebilmesi için Avrupa Erasmus Beyan-
namesi’ni 2004 yılında alarak programa dâhil olmuştur (Kırıkkale Üniversitesi, Dış İlişkiler
ve AB Koordinasyon Birimi, 2016). Avrupa Birliği bunyesinde yurutulen diğer Hayat Boyu
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...176
Powered by FlippingBook