GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
143
Fransa’da Yurttaşlık Eğitimi ve Gençlik
Yurttaşlık eğitiminin verimliliği konusunda yapılması gereken, öncelikli olarak, gençlere
yönelik eğitimin geri dönüşümünün alınabileceği ampirik bir tespit çalışması gerçekleştir-
mektir. Niteliksel araştırma metotlarının da desteğiyle, toplumsal sınıf ve eğitim arasındaki
ilişkileri belirleyip, yurttaşlık eğitimi bakımından, en adapte yöntemin seçilmesi gerekmek-
tedir. Böylece, verilen eğitimin ne kadar anlaşıldığının, gençlerin davranış biçimlerine ne
kadar etki ettiğinin ve eğitim sürecinde yurttaşlık eğitiminin nasıl bir etkisi olduğunun tes-
piti mümkün olacaktır. Ve son olarak, yurttaşlık eğitimi verilirken, sosyo ekonomik ölçüt-
lerin, ne kadar dikkate alındığının tespiti (sınıfın profili, öğretmenlerin sosyo demografik,
mesleki ve ideolojik profili, vb.) önemli hale gelmektedir. Çünkü verilen eğitim aynı olsa
da, öğrencilere geri dönüşümü bakımından, aynı etkiye sahip değildir. Bütün bu eylem
planlarını oluştururken, nihai gayenin, özgür iradesiyle toplumunun ve devletinin ortak çı-
karlarına hizmet etmeyi amaç edinmiş bir gençlik yaratmak olduğu unutulmamalıdır.