GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
153
VakaTemelli Rol Play Etkinliklerine
Katılan ve Katılmayan Hemşirelik
Öğrencilerinin Empatik Eğilim
Düzeyi
Copyright © 2017
T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı
/
Gençlik Araştırmaları Dergisi • Temmuz 2017 • 5(12) • 153-161
ISSN 2147-8473
Başvuru
| 19 Haziran 2017
Kabul
| 29 Haziran 2017
Öz
Araştırma vaka temelli rol play etkinliklerinin hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyine etkisini
belirlemek amacıyla randomize olmayan paralel kontrollü araştırma tipinde yapılmıştır. Drama dersini
alan toplam 44 öğrenci araştırmanın girişim grubunu, dersi almayan 165 öğrenci de kontrol grubunu
oluşturmuştur. Girişim grubundaki öğrencilere altı hafta drama, empati, iletişim becerileri ve rol play
konularında teorik bilgi verilmiş olup kalan sekiz haftasında vaka temelli rol play grup çalışması etkin-
likleri uygulanmıştır (toplam 28 saat). Veri, Kişisel Bilgi Formu ve Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) kulla-
nılarak internet tabanlı olarak toplanmıştır. Veri analizi için yüzdelik, standart sapma, Mann-Whitney
U ve Kruskal-wallis tek yönlü varyans testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %52.2’si
21 yaş ve üzeri, %76.4’ü kadın, %78’i çekirdek aile yapısındadır. Girişim grubu ve kontrol grubu
EEÖ puan ortalamaları arasında fark bulunmamıştır (p=.614). Tüm öğrencilerin EEÖ puan ortalaması
68.10±6.23 bulunmuştur. Sınıflara göre EEÖ puan ortalamaları: birinci sınıf 68.18±6.32, ikinci sınıf
68.01±6.15, üçüncü sınıf 68.05±6.18, dördüncü sınıf 68.56±7.02’dir. Sınıf (p=.996), yaş (p=.519) ve
aile yapısı (p=.851) tiplerine göre EEÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Kız öğ-
rencilerde 68.50±6.03, erkeklerde 66.19±6.91 göre (p=.027); insanlara yardım etme sebebi ile hem-
şirelik mesleğini tercih eden öğrencilerde (p=.008) diğer öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı
derecede yüksek empatik eğilim olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin empatik
eğilim düzeyi orta derecededir; eğitim yılı yükseldikçe bu düzeyde değişim olmamıştır. Vaka temelli
rol play etkinliklerinin öğrencilerin empatik eğilim düzeylerine etkisi olmadığı belirlenmiştir. Kız öğ-
rencilerin ve insanlara yardım etmek amacı ile hemşirelik mesleğini tercih eden öğrencilerin empatik
eğilimlerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler:
Empati, Hemşirelik, Empatik Eğilim, Empatik Beceri, Rol Play Etkinlikleri.
* Yrd. Doç. Dr., Namık Kemal Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü, Tekirdağ,
** Öğr. Gör., Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü, Tekirdağ,
Aylin Yalçın Irmak
*
Meryem Metinoğlu
**
İ NCELEME / ARAŞT I RMA