 
          GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
        
        
          129
        
        
          
            Fransa’da Yurttaşlık Eğitimi ve
          
        
        
          
            Gençlik
          
        
        
          Copyright © 2017
        
        
          T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı
        
        
        
          /
        
        
          Gençlik Araştırmaları Dergisi • Temmuz 2017 • 5(12) • 129-143
        
        
          ISSN 2147-8473
        
        
          Başvuru
        
        
          | 19 Haziran 2017
        
        
          Kabul
        
        
          | 29 Haziran 2017
        
        
          
            Öz
          
        
        
          Yurttaşlık en genel anlamıyla, bir arada yaşama, yaşanılan toplumda sorumluluk ve dayanışma ru-
        
        
          huna sahip olma, vatandaşlık edinimine bağlı haklara erişim ve bu hakların kullanımını ifade eden
        
        
          bir kavramdır. Son dönemlerde kullanımı gittikçe artan ve  ulaşılmak istenen temel hedeflerden biri
        
        
          haline gelen aktif yurttaşlık kavramı ise, bireyin sivil toplum hayatına, yerel, ulusal ya da uluslarara-
        
        
          sı platformlarda gerçekleşen eğitimlere ve faaliyetlere katılımını, topluma ve devlete gönüllü olarak
        
        
          verdiği hizmeti ve onlara karşı taşıdığı sorumluluk duygusunu, demokratik haklarını kullanma bilgi ve
        
        
          becerisine sahip olmasını ifade eder.
        
        
          Günümüzde, küreselleşme ve teknolojinin yarattığı ulus aşırı ve ulus ötesi gelişmelere rağmen, ulusal
        
        
          yurttaşlık kavramı geçerliliğini hala korumakta ve devlet-birey ilişkisi, itaat ve sorumluluk bağlamın-
        
        
          da gittikçe daha da önemli bir hal almaktadır. Devletine bağlı, ortak çıkarları önceleyen ancak aynı
        
        
          zamanda özgür iradesiyle hareket eden, sorumluluk sahibi bireylerin oluşumunda, eğitim çok önemli
        
        
          bir yer teşkil etmektedir. Çünkü yurttaşlık bilinci, birey ve devlet arasındaki etkileşimle gelişen bir ol-
        
        
          gudur. Bu nedenle, gençlere verilen yurttaşlık eğitimi ve uygulamaları, bir yandan gençlerin yurttaşlık
        
        
          kavramının temel değerlerini ve fikirlerini anlamasına yardımcı olmakta, diğer yandan bu değerleri ve
        
        
          fikirleri içselleştirmesi için gerekli davranışları ve edinimleri sağlamaktadır.
        
        
          Bu çalışmanın amacı, Fransa’daki gençlerin topluma aktif yurttaşlar olarak katılımını sağlayan yurt-
        
        
          taşlık eğitim ve uygulamalarından bahsederek, yurttaşlık eğitiminin temel görünümünü ortaya koya-
        
        
          bilmektir. Bir yandan gençlerde, toplum içindeki sorumluluk ve dayanışma duygusunun ve toplumun
        
        
          diğer bireyleriyle kurulan ilişkilerde etik ve sosyal değerlerin gelişiminin, diğer yandan hak ve so-
        
        
          rumluluklar  boyutunda devletle kurulan ilişkilerin sağlamlaştırılması yoluyla gençlerin aktif yurttaşlar
        
        
          olarak sivil hayattaki beceri ve kazanımlarının güçlendirilmesi çabaları aktarılacaktır.
        
        
          Sonuç olarak çalışmada ilk olarak yurttaşlık kavramı ve kapsamı, okullarda verilen yurttaşlık eğitimi
        
        
          ekseninde incelenecek, ardından Fransa’daki gençlere verilen yurttaşlık eğitimi ve buna yönelik ya-
        
        
          pılan faaliyetler ortaya konulacak ve son olarak gençlerin bilinçli aktif yurttaşlar olarak sivil hayata
        
        
          katılım hedeflerinden bahsedilecektir.
        
        
          
            Anahtar Kelimeler:
          
        
        
          Yurttaşlık, Aktif Yurttaşlık, Yurttaşlık Eğitimi, Gençlik.
        
        
          *  Arş.Gör., Dumlupınar Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Sosyoloji Bölümü, Kütahya, 
        
        
        
          
            Zeynep Demirci
          
        
        
          
            *
          
        
        
          İ NCELEME / ARAŞT I RMA