120
Mehmet Güzel & Naif Kara
videolarının özellikle takip edildiği, anlık mesajlaşma uygulaması Whatsapp’ın sınıf içi ha-
berleşme ve paylaşımlar açısından önemsendiği görülmektedir. Günde ortalama 3 saatlik
bir zaman dilimini internet ve yeni medya ortamlarında geçirdiği anlaşılan görüşmecilerin,
film izlemek, müzik dinlemek, oyun oynamak, video paylaşmak, çevreyle iletişim kurmak
gibi eğlenme ve sosyalleşme amaçlı kullanıma daha az zaman ayırmaları, kuşkusuz 15-18
yaş arası proje grubu öğrencileri olmalarıyla ilişkilidir. Nitekim Köroğlu da ilgili çalışmasın-
da, üstün yeteneklilerde yaş grubu yükseldikçe sosyal medyayı eğlenme ve sosyalleşme
motivasyonlu kullanımın azaldığını kaydetmektedir (2015:283).
Ebeveyn kısıtlaması dolayısıyla sosyal paylaşım ağlarını kullanmadığını belirten Görüş-
meci 10, yeni medyayla ilişkisini dijital oyunlar, günlük haber takibi ve araştırma çerçeve-
sinde açıklayan Görüşmeci 1 ve zaman kaybı yarattığı endişesiyle sosyal ağlara mesafe-
li yaklaşan Görüşmeci 3 dışındaki öğrencilerin ilgi alanları doğrultusunda yaygın olarak
Instagram, Facebook ve Twitter kullandıklarını ifade etmek mümkündür. Görüşmecilerin
ifadeleri, okulda, evde, durakta, serviste gün boyu her fırsatta internet ve yeni medyayla
iç içe olduklarını ortaya koymakla birlikte, görüşmecilerden her birinin sosyal ağlarda yer
almayı bir boş zaman etkinliği olarak nitelediği görülmektedir.
Kullanıcısı oldukları yeni medya platformlarını sıralarken, dijital oyunlara ilgi duyduklarını
kaydeden Görüşmeci 1, 7 ve 9, zeka ve strateji oyunlarını tercih ettiklerini özellikle vurgu-
lamaktadır. İnternet ve yeni medyayı özellikle proje, ödev ve araştırma amaçlı kullandıkları
açıkça görülen görüşmeci özel yetenekli öğrenciler için Youtube ders videolarının ve Go-
ogle arama motorunun adeta vazgeçilmez öğrenme aracı haline geldiği anlaşılmaktadır.
Ayrıca dünyaca ünlü internet ansiklopedisi Wikipedia da, görüşmecilerin temel başvuru
kaynakları arasında yer almaktadır:
Görüşmeci 7
- “Proje hazırlama, ödev, sunum ve sınava çalışma zamanlarında Youtu-
be’da ders anlatan insanlar var, onları açıyorum ve dinliyorum (…) Zaten öğretmenlerin
verdiği ödevler bilgisayar içerikli oluyor. Mesela müzik dersinde diyorlar ki kendinize bir
karaoke parçası seçin, o zaman da Youtube’a girmek için bilgisayara ihtiyacım oluyor.”
Görüşmeci 2
- “Ödevlerim için araştırma yaparken, yeni bilgiler öğrenebilmek için yeni
medyayı kullanıyorum (…) Problem çözerken kafama takılan bir şey olduğu zaman Go-
ogle’a sorarak öğrenebiliyoruz (…) Youtube’da ders veren öğretmenler oluyor, onlardan
bayağı yardım alıyorum.”
Görüşmeci 3
- “Örneğin bir performans proje ödevinde konu ile ilgili olarak Wikipedia’yı
kullanıyorum. Ya da Youtube’da bir ders videosunda konu anlatımlarını izliyorum.”
Görüşmeci 4
- “Google Akademik’ten proje örneklerine bakıyorum literatür çalışması ya-
parken.”
Görüşmeci 6
- “Genel olarak Wikipedia üzerinden araştırma yapıyorum, faydası çok olu-
yor.”