GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
121
Özel Yetenekli Öğrencilerin Yeni Medya Kullanımları ve Akademik Başarılarına Etkisi
Proje grubu öğrencileri olmaları nedeniyle internet ve yeni medyayı ödev ve araştırma
amaçlı kullandıkları, bu amaç doğrultusunda yaygın kullanıcı ağına sahip platformların
takipçisi oldukları görülen görüşmeci öğrenciler arasında, yine araştırma ve bilgi edinme
amacıyla ilgi alanlarına göre farklı platformlara yönelenler de mevcuttur. Örneğin, bilgisa-
yar mühendisi olmayı hedeflediğini kaydeden Görüşmeci 9, Bilim Teknik e-dergisine abo-
ne olduğunu, bilim ve teknoloji sitelerini takip ettiğini ve proje hazırlarken ilgili sitelerdeki
bilişim teknolojisi uzmanlarına danıştığını ifade etmektedir. Görüşmeci 6 ise, hafıza ve
zeka geliştirme tekniklerinin anlatıldığı internet sitelerinde zaman geçirdiğini kaydetmek-
tedir. Ayrıca görüşmeci öğrencilerin internet kullanım amaçları arasında TÜBİTAK projele-
rinin incelenmesi önemli yer tutmaktadır.
Yeni Medyanın Öğrenmeye ve Başarı Düzeyine Etkisi
Çalışma kapsamında görüşülen İzmit BİLSEM öğrencilerinin yeni medya deneyimlerine
ilişkin anlatımlarının ortak noktası, yeni medya ortam ve araçlarını özellikle ödev ve araş-
tırma amaçlı kullandıkları olmuştur. Görüşmeci öğrencilerin çoğunun, tıpkı teknolojinin en
yoğun kullanıcısı olduğu bilinen akranları gibi, internet, sosyal ağlar, video paylaşım sitele-
ri, dijital oyunlar vd. yeni medya platformlarıyla iç içe olmakla birlikte, özel yetenekli kate-
gorisinde ve proje grubunda yer almaları dolayısıyla, öğrenme odaklı kullanım eğiliminde
olduğunu belirtmek mümkündür. .
Yeni medyanın öğrenmeyi ve başarı düzeyini nasıl etkilediği, katkısı olup olmadığı soru-
suna yönelik görüş ve değerlendirmeler de, internet ve yeni medyanın özel yetenekliler
için öncelikle bir öğrenme ortamını ifade ettiğine ve öğrenim hayatlarındaki merkezi rolü-
ne işaret eder niteliktedir. Yeni medyanın bilgiye hızlı ulaşma ve kendi kendine öğrenme
imkânı yarattığını kaydeden Görüşmeci 1, bu görüşünü öğrenim hayatındaki yeni medya
deneyimlerini de ortaya koyan şu sözlerle anlatmaktadır:
“Mesela şimdi lego robotu yapıyoruz. Yarışmaya gidecek. Onun programını neredeyse hiç
bilmiyordum. Şu iki üç gündür internetten araştırarak öğrendim. Yeni medyadan öğrendim
yani. Başkasının desteğini almadan, bilmediğin birçok şeyi rahatlıkla öğrenebiliyorsun.
Öğretmene sormadan.”
TÜBİTAK projeleri için önceki yıllarda yapılmış projelerin gözden geçirilmesi gerektiğini,
bu süreçte internet arama motorlarında, ilgili site ve yeni medya platformlarında araştırma
yaptığını söyleyen Görüşmeci 2 ise, yeni medyanın izleyerek öğrenme ve karşılaştırma
yapma açısından öğrenme sürecine katkı sağladığı düşüncesindedir. Görüşmeci 2, yeni
medyanın başarı düzeyine etkisini ‘Performansımı geliştirmeye aslında bayağı yarar sağ-
ladığını düşünüyorum” şeklinde açıklamaktadır. Hazırladığı TÜBİTAK projesiyle ilgili hiçbir
kaynaktan edinemediği bilgiye internet sayesinde ulaştığını kaydeden Görüşmeci 8 de,
“Birkaç santimlik bir telefondan aklın alamayacağı kadar çok bilgiye ulaşıyorsun” diye-
rek bilişim teknolojilerinin, yeni medya ortam ve araçlarının bilgiye erişimdeki, dolayısıyla
da öğrenme sürecindeki yadsınamaz rolünü vurgulamaktadır. “Okulda falan anlamadığım