GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
119
Özel Yetenekli Öğrencilerin Yeni Medya Kullanımları ve Akademik Başarılarına Etkisi
lerden elde edilen bulgular, görüşme soruları esas alınarak oluşturulan (1) Özel Yetenekli
Öğrencilerin Yeni Medya Kullanım Amaçları, (2) Yeni Medyanın Özel Yetenekli Öğrenci-
lerde Öğrenmeye ve Başarı Düzeyine Etkisi şeklinde iki temel başlık altında sunulmuştur.
Bulgular
Türkiye İstatistik Kurumu Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2016 yılı ve-
rilerine göre Türkiye’de internet yoğun olarak 16-24 yaş arası genç nüfus tarafından kulla-
nılmaktadır. Yeni medyanın Türkiye’de de gündelik yaşama her geçen gün daha derinden
nüfuz ettiği günümüzde, genç kuşaklar sosyal medya uygulamalarını, cep telefonlarını,
dijital oyunları gündelik yaşam rutinlerinin doğal bir parçası olarak kullanmaktadır (Binark,
2015:10). Bu çalışmanın öznesini oluşturan özel yetenekli öğrenciler de, Köroğlu’nun be-
lirttiği gibi, özel zeka ve yetenek potansiyelleri dolayısıyla aktif medya kullanıcısı genç nesil
içinde medya teknolojilerine ilişkin algıları, tercihleri ve motivasyonları bakımından özellikli
ilgiyi hak eden bir kitledir (2015: 271). Bu bağlamda, internet ve yeni medyanın, özel yete-
nekli gençlerin yaşamındaki ve akademik başarılarındaki rolünün sorgulandığı çalışmanın
bu bölümünde, yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen bulgular çalışmanın amacı
ekseninde şu iki temel başlık altında betimlenmiştir (1) Özel Yetenekli Öğrencilerin Yeni
Medya Kullanım Amaçları, (2) Yeni Medyanın Özel Yetenekli Öğrencilerde Öğrenmeye ve
Akademik Başarıya Etkisi.
Özel Yetenekli Öğrencilerin Yeni Medya Kullanım Amaçları
Üstün yetenekli gençlerin yeni medya kullanım eğilimlerinin sosyal medya kullanım mo-
tivasyonları üzerinden incelendiği Köroğlu’na ait çalışmada, üstün yeteneklilerin sosyal
medya kullanım sıklığının akranlarına oranla Türkiye ortalamasının altında kaldığını, inter-
net kullanım amaçlarıyla sosyal medya kullanım amaçlarının örtüştüğünü ortaya koymak-
tadır. Söz konusu çalışmaya göre üstün yeteneklileri akranlarından ve aynı yaş grubun-
daki önceki kuşaklardan ayıran en belirgin nitelik ise, söz konusu kitlenin sosyal medyayı
pragmatik şekilde kullanma eğilimidir (2015:285). Özel yetenekli öğrencilerin yeni medya
kullanımlarının yarı yapılandırılmış görüşme tekniği aracılığıyla irdelendiği bu çalışma, nicel
araştırma yaklaşımı ekseninde anket ve ölçek kullanılarak gerçekleştirilen Köroğlu’na ait
araştırmanın bulgularıyla koşutluk gösterdiği gibi, özel yeteneklilerin yeni medya kullanım
amaçlarının kendi ifadeleri üzerinden ortaya konmasına olanak sunmuştur.
Çalışma kapsamında görüşülen İzmit BİLSEM öğrencilerinin tamamının, yeni medya or-
tam ve araçlarının yoğun kullanıcısı oldukları ifade edilebilir. Görüşmecilerin bilgisayar,
tablet ve özellikle de yeni medya ortamlarının en önemli aracı olan akıllı telefonlar aracılı-
ğıyla sosyal paylaşım ağlarına ve video paylaşım sitelerine erişim sağladıkları, Whatsapp’ı
yoğun kullandıkları ve dijital oyunlara ilgi duydukları sonucuna ulaşılmıştır.
Özel yetenekli öğrencilerin sözkonusu yeni medya ortam ve araçlarını kullanım amaçla-
rına bakıldığında, araştırma ve ödev odaklı kullanımın öne çıktığı, Youtube ders anlatım