32
bir değişime uğrar bu şiirlerde. Cemal Süreya’nın
‘utandırılmış bir aşk’tan muradı biraz da budur.
‘Utandırılmış bir aşk’ta, ‘aşkınlık’tan izler vardır.
Sezai Karakoç’un
Köpük
şiirine kadar yazdığı koyu
şiirler, onun şair kişiliğindeki aşk çizgisini hem do-
kulaştırır hem de realist bir hayat mantığından sü-
zülerek realist bir yaşama duygusuna kavuşur.
Hayata karşı içten ve onurlu bir katılım söz konusu-
dur bu şiirlerde. Sözgelimi:
Sizin evin duvarları taştan / Dumanı da mı taştan
34
di-
zelerindeki sızılı ironi, hem duyuş hem de duygu
gerçekliği, hayatla kurulan esaslı ilişki açısından ol-
dukça çarpıcıdır.
Sezai Karakoç şiirinde metafizik, hayatın içindedir:
Sezai Karakoç’a ilişkin bir tespit de, onun şiirinde
‘neomistik ürperti’nin var olduğudur. Sanılır ki, şi-
irlerinde ‘metafizik öğelere rastlanan şairler, hep
‘öte/öteki dünyaya dair konuşurlar, bu dünyaya de-
ğinmezler. Karakoç’un şu cümleleri ondaki ‘metafi-
zik’in bu dünyadan soyutlanmadığına işaret eder:
“Bizim metafiziğimiz; Tanrı ve ahiret inançlarıyla şahda-
marında gürül gürül canlı bir kan akan bir metafiziktir.
İslam uygarlığının temel ilkesi olan mutlaklık aleminin
bu dünya penceresinden görülen manzarasıdır. Bu dünya,
aslında o dünya metnine bir çıkma, bir dipnottur. Fizik
ötesi, hayatın içindedir.”
35
34 Sezai Karakoç; Şiirler III, Körfez /Şahdamar / Sesler, Sessiz Müzik, 4.
Basım, Diriliş Yayınları, İstanbul 1982.
35 Sezai Karakoç;
Edebiyat Yazıları I
, Diriliş Yayınları, İstanbul 1982.