112
özgürlük, macera, bilinmezlik, uzaklar… gibi bir
anlama gelmediğini belirtmek gerekir. “Deniz dip-
leri” ibaresinin ilk plânda hatırlattığı, “
Denizin dibin-
de demirden evler Hatçem
,” türküsünden yola çıkarak
deniz simgesini zindan olarak yorumlamak dahi
mümkündür; fakat bu bir açılımdır. Deniz simge-
sini bu açılımın üzerine kurmamak gerekir. Burada
devre dışı bırakmamız gereken hususlardan biri de
“denizden yükselen şehir” ibaresinin masalımsı bir
unsur olmadığıdır.
Dikkatimizi iki şeyde toplamalıyız: Birincisi, deniz-
den yükselen şehrin temelsizliğidir. İkincisi, denizin
dibine sığınmak isteğidir. Her iki seçenekte de de-
nize gömülmek sonucu çıkmaktadır. Bu, insan için
ölmektir. Bu durumda ortada hayati bir sorun var-
dır. Fakat Özdenören şiirinde bu hayatilik durumu
hep arka plandadır. Gizlenmiştir. Burada da öyledir.
Bunun birinci sebebi şiirinin zihniyet itibariyle hece
şiirine ait olmasıdır. Hece şiirindeki, ifade edilmek
istenen şeyleri belirli kalıplara dökmek ve bunlar
üzerinden kendini ifade etmek durumu, konuşan
özneye kendini geri plana çekme imkânı vermekte-
dir.
Bu öbekte topladığımız ilk iki mısranın geçtiği bölü-
mün tamamı şöyledir:
Bir şehir yükseliyor denizden
Yosun bağlamış minareleriyle
Çocuğun boynuna vurulan lâle
Toprağın üstünde duran tehlike