Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 18

16
Emre Erdoğan
Boyutlar. Çalışmamızın bu bölümünde gençler arasında bu iki boyuttaki farklılıkları açıkla-
yabilecek bazı değişkenleri tartışacağız. Daha sonra bu değişkenlerin gençlerin katılımları-
nı nasıl etkilediğini çok değişkenli analizlerle göstermeye çalışacağız. Amacımız, İnternet’i
siyasal katılım amacıyla hangi gençlerin daha az, hangilerinin daha fazla kullandığını keş-
fetmek olarak tanımlanabilir. Bu aşamada kullanacağımız değişken grupları, değişkenler
ve bu değişkenlerin betimsel istatistikleri aşağıda tartışılacaktır.
Demografik/Sosyoekonomik Değişkenler:
a) Cinsiyet
Analizlerimizde kullanacağımız ilk değişken seti demografik değişkenlerdir. Araştırma ça-
lışmasına katılan gençler arasında erkeklerin oranı yüzde 53, kadınların oranı yüzde 47’dir,
görüşülen gencin cinsiyetinin İnternet kullanım biçimi üzerinde etkili olmadığını çok değiş-
kenli analizler gösterecektir. Daha önce yürütülmüş çalışmalar, İnternet’in siyasal katılım
amacıyla kullanımı söz konusu olduğunda kadınların erkeklere kıyasla daha az katıldıkla-
rını, başka bir deyişle bir cinsiyet uçurumu olduğunu göstermiştir (Bimber, 2000; Best ve
Krueger, 2005).
b) Yaş
Bu sette yer alan ikinci değişken, görüşülen gencin yaşıdır. Araştırma çalışmamıza katılan
gençlerin yaş ortalaması 23, minimumu 18, maksimumu 29’dur. Analizlerimizi kolaylaş-
tırmak amacıyla ikili bir yaş gruplaması yapılmıştır. Bu gruplamaya göre görüştüğümüz
gençlerin yüzde 20’si 18-19, yüzde 42’si 20-24 ve yüzde 38’i de 25-29 yaş dilimlerinde
yer almaktadır. Karşılaştırmalı çalışmalar, gençlerin yaşlılara kıyasla hem İnternete daha
fazla eriştiklerini, hem de daha farklı kullandıklarını göstermiştir. Her ne kadar bizim veri
setimizde yaş dağılımı 18-29 olsa, yaş grupları arasında farklılık gözlemlenmesi mümkün-
dür (Best ve Krueger, 2005).
c) Eğitim
Daha önce tartışmış olduğumuz kaynaklar yaklaşımı, bireylerin siyasal ve sivil katılımları-
nın eğitim düzeyleriyle ilişkili olduğunu, daha yüksek eğitimli gençlerin daha fazla katılma-
sını göstermektedir. Eğitim düzeyinin artması hem gencin kaynaklara daha fazla erişmesi-
ni sağlamaktadır. Daha yüksek eğitim düzeyi, daha yüksek ekonomik olanaklar anlamına
gelmektedir. İkinci olarak, daha yüksek eğitim düzeyine sahip olanların, İnternet’te elde
edilen bilgileri yorumlamak için gerekli bilişsel kapasiteye daha fazla sahip oldukları öne
sürülmektedir. Daha yüksek bilişsel kapasite, daha fazla katılım anlamına gelebilmektedir.
Eğitim düzeyinin yükselmesinin İnternet’te siyasal katılım üzerinde dolaylı bir etkisi de
bulunmaktadır, daha önce yapılan çalışmalar bireylerin eğitim düzeyleri arttıkça beklenti-
lerinin ve göreli yoksunluk hislerinin de arttığını göstermektedir. Dolayısıyla daha eğitimli
bireylerin geleneksel olmayan siyasal katılım örnekleri olan boykot ve protestolara daha
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...208
Powered by FlippingBook