12
Emre Erdoğan
Tablo 1. Türkiye’de Gençlerin Siyasal Katılım Davranışları (“Yaptım” Yanıtlarının
Yüzdesi)
Yüzde
1999 2003 2008 2014 2015
Oy Vermek
61.5 52.6 48.0 90.1 86.3
Bir Siyasal Partinin Gençlik Koluna Üye Olmak
10.0 8.3 9.0 12.0
Bir Siyasal Partiye Gençlik Kolu Haricinde Üye
Olmak
6.0 3.5 4.1 10.6
Bir siyasi partinin veya adayın seçim
kampanyasında ev ev tanıtım yapmak
6.7 4.1 5.0 5.7 3.1**
Bir siyasi partinin veya adayın seçim
kampanyasında tanıtım broşürü dağıtmak
8.1 5.3 5.3 7.9
Yaşadığınız şehir veya mahalledeki herhangi bir
sorunla ilgili yetkili belediye veya benzeri mercilere
dilekçe yazmak,
18.0 9.4 8.0 9.2
Sizi doğrudan ilgilendiren bir sorunla ilgili yetkili
belediye veya benzeri mercilere dilekçe yazmak
20.6 10.2 7.3 11.1
8.6
Herhangi bir toplu yürüyüş eylemine katılmak
12.8 9.4 11.3 13.0
5.4
Herhangi bir boykot eylemine katılmak
7.9 6.4 6.8 11.1
3.9
İnternet üzerinde gerçekleştirilen bir protesto
eylemine katılmak
3.2 4.3 7.2 12.5 5.4*
Siyasi partiler dışında, siyasetle ilgili bir sivil
toplum örgütüne üye olmak
4.3 2.9 4.4 7.7
5.4
“*” “Facebook ve blogları kullanarak online siyasi etkinlikler” olarak sorulmuştur.
“**” “Seçim kampanyalarına katılma (öğrenci kulübü seçimleri, sendika seçimleri vs. olabilir)” şek-
linde sorulmuştur.
Yukarıda yer alan tablo, farklı çalışmalarda sorulmuş olan gençlerin siyasal katılımlarına
dair sonuçlarını karşılaştırmalı bir şekilde sunmaktadır. Görüldüğü üzere yaklaşık 16 yıllık
bir sürede, gençlerin siyasal katılımlarında anlamlı bir artış gözlemlenmemiştir. Oy verme,
en popüler siyasal katılım biçimi olmaya devam etmiştir, dönemsel olarak, yapılan seçim-
lerin sıklığına bağlı olarak oranlar değişmiştir. Elimizdeki en son çalışma, 2015 seçimlerini
takiben yapıldığından yüzde 86 gibi yüksek bir oy verme oranına rastlanmıştır. En son
seçimde oy vermeyenlerin büyük çoğunluğu da en son seçimde yaşlarının tutmadığını
belirtmiştir.
Oy vermeyi bir kenara bırakırsak, Türkiye’de gençlerin siyasal katılım düzeylerinin görece
düşüklüğü elimizdeki araştırmada da gösterilmektedir. Konvansiyonel olarak tanımladığı-
mız siyasal partilere üyelik, siyasal partilerin seçim kampanyalarında çalışma gibi etkin-
liklere katılanların oranlarının son 16 yıl içerisinde yüzde 10’u geçmediği görülmektedir.
Elimizdeki soru formunda “hiçbir seçim kampanyasına katıldınız mı?” şeklindeki soruya