6
Emre Erdoğan
Abstract
The rising penetration of the Internet in the World and Turkey provides a lot of opportunities. One the
most important opportunities of the Internet is in the domain of political participation, especially in
countries like Turkey, characterizerd with very low level of political participation. These opportunities
may have crucial roles in contributing the quality of Turkish democracy and closing the democratic
deficit in the country. Recent data shows that about 90 percent of Turkish youngsters have Internet
access whereas political participation scores over the Internet are very low. Our objective in this arti-
cle is to discover political participation patterns of Turkish youth over the Internet and understand the
determinants of these patterns; based on the analysis of the dataset of 1804 face to face interviews
conducted in Turkey with a sample representing Turkish youth between 18-29 ages.
Keywords:
Youth in Turkey, Internet, Political Participation.
Giriş
Yaşadığımız yüzyılın en önemli gelişmelerinden biri, İnternet’in keşfedilmesi diyebiliriz. İn-
ternet’in önce askeri, daha sonra da akademik alanın kısıtlamalarından çıkıp kamuya açıl-
ması (1980’ler), “World Wide Web (WWW)” araçlarının geliştirilmesi (1990’lar), Facebook
(2005) ve Twitter (2006) gibi sosyal paylaşım sitelerinin kurulması ve yeni nesil araçlar di-
yebileceğimiz Instagram (2010) ve Snapchat (2011) gibi araçların yaygınlaşmasıyla, daha
önce benzeri yaşanmamış bir döneme girdiğimizi söyleyebiliriz. 1995 yılında 44 milyon
kişiden oluşan İnternet dünyası, 2005’te 1 milyar, 2010’da 2 milyar ve bugünse 3.4 milyar
kişiye ulaşmış durumda. Dünya nüfusunun yüzde 46’sının İnternet erişimi bulunmaktadır.
Facebook hesabı bulunanların sayısı 2 milyar, Twitter kullanıcılarının sayısıysa 300 milyon
kişinin üzerindedir. İnternet’te 4.7 milyar sayfa bulunmakta ve bir ayda 100 milyon peta-
bayt (1 petabayt=1000 terrabayt) veri akışına sahne olmaktadır
1
.
Ülkemizde de İnternet kullanımı kayda değer oranda artmıştır. TÜİK tarafından yürütül-
mekte olan Hanehalkı Bilişim Araştırması sonuçlarına göre, 2004 yılında hanelerin yüz-
de 7’sinde İnternet erişimi bulunmaktaydı. Bu oran 2007’de yüzde 20’ye, 2012’de yüzde
47’ye yükselmiştir. 2014’te yüzde 60 olan bu oran, en son çalışmaya göre yüzde 81’dir.
Dolayısıyla, 2004 yılından bugüne İnternete erişimi olan hanelerin oranı yüzde 7’den yüzde
81’e yükselmiş, 10 kat artmıştır. Türkiye’de İnternet kullanıcıların yüzde 92’si Facebook,
yüzde 85’i Youtube, yüzde 80’i Twitter ve yüzde 73’ü de Instagram üyeliğine sahiptir
2
.
İnternet’in bu derece yaygınlaşması ve yaşamımıza girmesi alışverişten boş zamanların
değerlendirilmesine kadar bir çok konuda davranışlarımızı değiştirmemize yol açmıştır.
1
İnternet kullanıcı sayısı:
/, Sosyal medya kullanıcılarınının sayısı: https://
/, İnternet’teki very hacmi için:
/, en son erişim 26.09.2017
2
TUİK
Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması
, en son erişim
26.09.2017; Digital Turkey 2016,
en son erişim 26.09.2017