Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 17

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
15
İnternet ve Siyasal Katılım: Türkiye Gençliği Üzerinden Bir Değerlendirme
düşündüğünü görmekteyiz. Yine dörtte birlik bir kesimse İnternet’in siyaset yapabilmek
için iyi bir kanal olduğu görüşüne katılmaktadır. Dolayısıyla İnternet’in siyasal iletişimin bir
aracı olarak değerlendirenlerin oranı da yüzde 25 ile 41 arasında değişmektedir. Bu oran,
İnternet üzerinden siyasal faaliyette bulunanlara kıyasla yüksek olsa da daha önce belirtti-
ğimiz üzere İnternet kullanım oranının yüzde 90’lara vardığı bir ülkede düşük kalmaktadır.
Tablo 2. İnternet’te Siyasal Katılımın Boyutları (Faktör Analizi Çıktıları, Varimax Rotasyonu)
Faktör
1
2
İnternet’te Siyasal Etkinlikte Bulunmak
0.41 -0.05
Sosyal Medyayı Düşüncelerini Belirtmek İçin Kullanma Sıklığı
-0.27 0.55
“Sosyal medya siyasetle ilgili konularda insanlarla iletişime geçmenin
birincil yoludur” görüşüne katılmak
0.19 0.60
İnternet’in siyaset yapabilmek için iyi bir alan olduğunu düşünmek
-0.04 0.68
İnternet’i aktivistlerin websitelerini, bloglarını, platformlarını ziyaret
etmek için kullanmak
0.76 0.00
İnternet’i siyasete ve siyasal hareketlere katılım için kullanmak
0.81 -0.01
Açıklanan Varyans
25.8% 18.9%
Gençlerin İnternet kullanarak siyasete katılma derecelerini analiz edebilmek amacıyla bir
faktör analizi yapılmış ve toplam varyansın yüzde 44’ünü açıklayan iki faktör elde edilmiş-
tir. Birinci faktör, İnternet’te siyasal etkinlikte bulunmak, İnternet’i aktivistlerin websiteleri-
ni, bloglarını, platformlarını ziyaret için kullanmak, İnternet’i siyasete ve siyasal hareketlere
katılım için kullanmak değişkenleriyle pozitif ilişkilidir. Bu boyutun daha çok davranışlarla
ilişkili olması nedeniyle “Davranışsal Boyut” adı verebiliriz.
Analizden elde ettiğimiz ikinci boyut ise sosyal medyayı düşüncelerini belirtmek için kul-
lanmak, bu araçları siyasal konularda diğer kişilerle iletişim kurmak için birincil araç olarak
görmek ve İnternet’i siyasal görüş belirtmek için iyi bir araç olduğu görüşüne katılmak
değişkenleriyle ilişkilidir. Bu değişkenlerin davranışlardan çok algılarla ilişkili olmasından
dolayı, toplam varyansın yüzde 19’unu açıklayan bu boyuta “Algısal Boyut” adı verebiliriz.
İnternet üzerinden siyasal katılımın bu iki boyutunun, hangi faktörlerden etkilendiğini an-
layabilmek için çalışmanın daha sonraki aşamalarında çok değişkenli analizler yapacağız.
İnternet’te Siyasal Katılımın Boyutlarının Belirleyicileri
Türkiye’de gençlerin İnternet’i siyasal katılım amacıyla nasıl kullandıklarını bir önceki bö-
lümde göstermiştik, faktör analizimiz iki boyutu ortaya çıkarmıştır: Davranışsal ve Algısal
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...208
Powered by FlippingBook