14
Emre Erdoğan
Türkiye’de Gençlerin İnternet’in Siyasal Amaçlı Kullanımı
Araştırma çalışması kapsamında, gençler arasında İnternet’in siyasal amaçlı kullanımı-
na dair bir dizi soru sorulmuştur. Bu sorular hem davranışları hem de tutumları ölçmeyi
amaçlamaktadır. Davranışlar gençlerin geçmişte yaptıklarını, tutumlar da olası davranış-
larını göstermektedir.
Şekil 1. Gençlerin İnternet’te Siyasal Katılımları (%)
Sosyal medyayı düşüncelerini belirtmek için sık sık
kullananların oranı
Sosyal medyayı düşüncelerini belirtmek için sık sık
veya bazen kullananların oranı
Facebook ve blogları kullanarak online siyasi
etkinlikler siyasi etkinlikte bulunanların oranı
Facebook ve blogları kullanarak online siyasi
etkinlikler siyasi etkinlikte bulunanların ve bulunmayı
Internet’I aktivistlerin websitelerini, bloglarını,
platformalrını ziyaret etmek için kullananların oranı
Internet’I siyasete ve siyasi hareketlere katılım için
kullannaalrın oranı
“Sosyal medya siyasetle ilgili konularda insnalarla
iletişime geçmemnin birincil yoludur” görüşüne
Internet’insiyaset yapabilmek için iyi bir alan
olduğunu düşünelerin oranı
7,9
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45
31,9
5,4
29,5
8,3
7,4
40,9
25,4
Eğer davranışlardan yola çıkacak olursak, yukarıda yer grafikte de gösterildiği üzere, gö-
rüşülen gençlerin yüzde 8’i sosyal medyayı düşüncelerini belirtmek için sık sık kullanmak-
tadır. Bu orana “bazen” yanıtını veren gençleri de eklediğimizde, toplam oran yüzde 32’ye
çıkmaktadır. Daha önce de belirttiğimiz üzere gençlerin yüzde 5’i İnternet’te siyasal etkin-
likte bulunmuştur. Bu orana, daha önce etkinlikte bulunmayan ancak “gerekirse bulunabi-
lirim” yanıtını verenleri eklediğimizde yüzde 30’a ulaşmaktadır. Gençler arasında İnternet’i
aktivistlerin websitelerini, bloglarını, platformlarını ziyaret etmek için kullananların oranı
yüzde 8, siyasete ve siyasal harekete katılım için kullananların oranı yüzde 7.4’tür. Dav-
ranışlar açısından bakıldığında gençlerin yüzde 5-10 arasındaki bir kesiminin İnternet’te
siyasal faaliyette bulunduğunu söyleyebiliriz. Öte yandan sosyal medyada düşüncelerini
bazen belirten ve gerekirse siyasal faaliyette bulunabileceğini söyleyenleri de eklediğimiz-
de bu oran yüzde 32’ye yükselmektedir.
Algılar/tutumlar boyutuna baktığımızdaysa, gençlerin yüzde 41’i sosyal medyayı diğerle-
riyle siyaset konusunda iletişim kurmak için kullanılabilecek önde gelen bir araç olduğunu