 
          GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
        
        
          19
        
        
          Gençlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanım Yetenekleri ve E-Güvenlik Yaklaşımlarına Dair Bir Araştırma
        
        
          kili olduğu saptanmıştır. Yine gençler arasında cep telefonu sahipliliğinin diğer cihazlara
        
        
          göre yüksek olması ve internete erişimin cep telefonu üzerinden sağlandığı değerlendi-
        
        
          rildiğinde bilgisayar kullanım yetenekleri ve internet okuryazarlığı açısından etkili olduğu
        
        
          düşünülmektedir. Tüm bunlar değerlendirildiğinde yapılan t-testi analizlerinin sonuçlarına
        
        
          göre bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerine dair hipotezlerden H
        
        
          a1,
        
        
          H
        
        
          a2,
        
        
          H
        
        
          a3,
        
        
          H
        
        
          a4,
        
        
          H
        
        
          a6,
        
        
          H
        
        
          a7,
        
        
          H
        
        
          a8,
        
        
          H
        
        
          a9,
        
        
          H
        
        
          a10,
        
        
          H
        
        
          a11
        
        
          ve H
        
        
          a12
        
        
          hipotezleri kabul edilmiştir. Buna göre hem internet okuryazarlığı
        
        
          hem de bilgisayar kullanım yetenekleri diğer yaş gruplarına göre gençler için anlamlıdır.
        
        
          İnternet okuryazarlığı ile cinsiyet (p<0.05), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet
        
        
          kullanım sıklığı (p<0.05) ve cepten internet kullanımı (p<0.001) arasında anlamlı bir ilişki
        
        
          vardır. Yapılan ANOVA testi sonucuna göre, internet okuryazarlığı ve eğitim seviyesi ara-
        
        
          sında anlamlı bir ilişki görülmektedir (p<0.05). Ayrıca bilgisayar kullanım yetenekleri ile
        
        
          cinsiyet (p<0.001), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet kullanım sıklığı (p<0.001)
        
        
          ve cepten internet kullanımı (p<0.001) arasında anlamlı bir ilişki vardır. ANOVA analizi so-
        
        
          nucuna göre, bilgisayar kullanım yetenekleri ve eğitim seviyesi arasında anlamlı bir iliş-
        
        
          ki bulunmuştur (p<0.001). Birincil (x
        
        
          2
        
        
          =210.42, p<0.001), ikincil (x
        
        
          2
        
        
          =163.79, p<0.001) ve
        
        
          üçüncül (x
        
        
          2
        
        
          =236.97, p<0.001) internet okuryazarlığı her gün internet  kullananlar açısından
        
        
          anlamlıdır. Buna göre üçüncül kullanım yani oyun oynama/indirme, müzik dinleme, metin,
        
        
          fotoğraf ya da web sitesi oluşturma gibi ileri seviye yetenekler ile her gün internet kullan-
        
        
          ma arasında orta seviye ilişki vardır (Cramer’s V=0.25). Dahası birincil (x
        
        
          2
        
        
          =14.20, p<0.001),
        
        
          ikincil (x
        
        
          2
        
        
          =96.76, p<0.001) ve üçüncül (x
        
        
          2
        
        
          =61.26, p<0.001) bilgisayar kullanım yetenekleri
        
        
          her gün bilgisayar  kullananlar açısından anlamlıdır. İkincil kullanım, öyle ki Word, Excell ve
        
        
          Powerpoint programları ile belge oluşturma ve bilgisayar kullanım sıklığı her gün olanlar
        
        
          arasında düşük de olsa diğer yetenek derecelerine göre anlamlı bir ilişkinin olması önemli
        
        
          görülmüştür (Cramer’s V=0.18).
        
        
          Elektronik güvenlik yaklaşımları açısından ilk olarak demografik özelliklerin belirleyici
        
        
          olacağı değerlendirilmiştir. Daha sonra internet ve bilgisayar kullanım sıklıklarının etkisi
        
        
          olacağı düşünülmüştür. Son olarak internette kişisel bilgi, iletişim bilgileri ve ödeme bil-
        
        
          gileri olmak üzere gençlerin hangi bilgilerini paylaştıklarının e-güvenlik yaklaşımına etkisi
        
        
          olacağı değerlendirilmiştir. Ayrıca özellikle dokümanların, fotoğrafların, videoların paylaşıl-
        
        
          masına olanak sağlayan bulut depo kullanımı ile e-güvenlik yaklaşımının ilişkisi incelen-
        
        
          miştir. Tüm bunlar değerlendirildiğinde e-güvenlik yaklaşımı hipotezlerinden H
        
        
          b1,
        
        
          H
        
        
          b2
        
        
          , H
        
        
          b4
        
        
          ,
        
        
          H
        
        
          b5
        
        
          , H
        
        
          b6
        
        
          , H
        
        
          b7
        
        
          , H
        
        
          b8
        
        
          , H
        
        
          b9
        
        
          , H
        
        
          b10
        
        
          hipotezleri kabul edilmiştir. Buna göre e-güvenlik yaklaşımı yaş
        
        
          gruplarına göre anlamlıdır. Öyle ki, gençlerin e-güvenlik yaklaşımının daha yüksek oldu-
        
        
          ğu söylenebilir. Ayrıca e-güvenlik yaklaşımı ile cinsiyet (p<0.001), cepten internete bağ-
        
        
          lanma (p<0.001), bilgisayar kullanım sıklığı (p<0.001), internet kullanım sıklığı (p<0.001),
        
        
          kişisel bilgi paylaşımı (p<0.001), iletişim bilgilerinin paylaşımı (p<0.001), ödeme bilgilerinin
        
        
          paylaşımı (p<0.001) ve bulut depo kullanımı (p<0.001) ile arasında anlamlı bir ilişki tespit
        
        
          edilmiştir. ANOVA testi sonucuna göre e-güvenlik yaklaşımı ile eğitim seviyesi arasında
        
        
          anlamlı bir ilişki vardır (p<0.001).