20
Aylin Görgün Baran & M.Tuğba Erdem
Tüm bu bulgular, Türkiye’de gençlerin giderek internet ve bilgisayar kullanımlarının artaca-
ğını göstermekle birlikte birincil, ikincil ve üçüncül düzeydeki internet kullanımlarının da
hızla giderek artacağı tahminini kuvvetlendirmektedir.
Değerlendirme ve Sonuç
Bu çalışmada dijital toplum, ağ toplumu ve sanayi sonrası enformasyon toplumu kavram-
larından hareket edilmiştir. Günümüz bilişim teknolojilerinin hızla yenilikler de katarak ge-
lişmesi yeni bir kültür anlayışını ortaya çıkarmaktadır. Bu kültüre Van Dijk dijital kültür adını
vermekte, Castells ise ağ toplumu kavramsallaştırması üzerinden bireylerin, toplumların
ve ekonomilerin birbirine bağlı ve bağımlı hale geldiklerinden söz etmektedir. Bell ise post
endüstriyel toplum kavramsallaştırmasıyla, entelektüel teknolojilerin gelişiminde bireylerin
bilgisayar ve internet kullanım yeteneklerinin etkili olduğunun önemini vurgulamaktadır.
Bu açıklamalar göre, bilişim teknolojilerinin gelişiminde bireysel yetenekler önemli olduğu
kadar aynı zamanda hükümetlerin ve kurumların bu yeteneklerin geliştirilmesi için kaynak
ayırmalarının ve bilinçli hareket etmelerinin şart olduğu da ifade edilmektedir.
İnternet ağlarının dünya çapında kurulması, yayılması ve işlerin bu ağlar üzerinden yü-
rütülmesi karşısında günümüzde bilgisayar ve internet kullanımı zorunlu hale gelmiştir.
Bu zorunluluk gençlerin bir önceki kuşakla aralarında dijital bir uçurumun doğmasına ve
kendilerinin net kuşağı olarak adlandırılmalarına yol açmıştır. Böylece anne-babalarından
daha fazla bilgiye sahip olmaları ebeveynlerin otoritelerinin sarsılmasına fakat gençlerin
de prestijlerinin yükselmesine neden olmaktadır. Bu durumda yetişkinlerin gençlerin hızına
yetişmeleri beklenmektedir. Yoksa gençlerin “dijital yerli” yetişkinlerin ise “dijital göçmen”
olarak tanımlanması söz konusu olacaktır.
Türkiye’de tüm gençlerin bilgisayara ve internet kullanma olanaklarına sahip olduğu
söylenemez. Bu konuda dijital eşitsizliğin olduğunu kabul etmemiz gerekir. Günümüzde
gençlerin net kuşağı ve/veya dijital yerli olarak nitelendirilmesi internet kullanma konusuna
hakim olmalarından kaynaklanmaktadır. Ağlar üzerinden hızla kurulan bağlantılar aracılığı
ile gençler hem kendi akranları arasında hem de kendi istekleri doğrultusunda istedikleri
ortamlarla iletişime geçme imkanına sahip olabilmektedirler.
Dolayısıyla bu çalışmanın konusu, Türkiye’de 16-25 yaş aralığındaki gençlerin bilgisayar
ve internet kullanma yetenekleri ve e-güvenlik yaklaşımları oluşturmaktadır. Bu kapsamda
çalışmanın amacı, bilgisayar ve internet kullanımları yoluyla gençlerin ne kadar dijital yerli
oldukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu bakımdan TÜİK’in 2016 yılında yapmış olduğu
Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması veri seti kullanılarak birincil analiz ya-
pılmış ve bu analizler sonucunda gençlerin bilgisayar ve internet kullanımına önemli ölçü-
de hakim oldukları ortaya konulmuştur.
Bu kapsamda bulgular kısmında da ifade edildiği üzere, tüm değişkenler arasındaki ko-
relasyon; bilişim teknolojileri kullanım yetenekleri, e-güvenlik yaklaşımı ile demografik de-