Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 11

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
9
Gençlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanım Yetenekleri ve E-Güvenlik Yaklaşımlarına Dair Bir Araştırma
Teknoloji, net kuşağının büyüdüğü ortamın doğal bir parçası olmakta, öyle ki ¨dijital olarak
büyümüş¨ bütün bir nesli içermektedir (Tapscott, 1998, s. 2). Günümüzde 11-31 yaş ara-
sındaki her birey herhangi bir cep telefonuyla ya da bilgisayarıyla iletişim kurmakta, elekt-
ronik postalarını kontrol etmekte, müzik indirmekte, film izlemekte, alışveriş yapmakta
veya sosyal medya hesabında zaman geçirmektedir (Tapscott, 1998, s. 9). Ancak gençler
tüm bu etkinlikleri yerine getirebilmek adına doğal olarak çok yönlü teknolojik yetilere sa-
hiplerdir. Onlar doğası gereği iletişim kurmayı, anlamayı, öğrenmeyi, amaç odaklı aramayı
ve yorumlamayı becerebilen bir nesli ifade etmektedir (Tapscott, 1998, s. 9). Ayrıca tüm
bunlar net kuşağının sadece bilişim teknolojileri yetenekleriyle kısıtlı değil, düşünce tarz-
ları, yaklaşımları ve hatta beyinlerinin çalışmasına dahi etki etmektedir (Tapscott, 1998).
Dahası, Tapscott’a göre kuşaklararası farklılıkta ilk kez net kuşağı bir önceki nesilden daha
fazla bilgiye ve yetiye sahip olarak büyümekte ve bu kültürünü de toplumun geri kalanına
ister istemez dayatmaktadır. Net kuşağı daha akıllı, pratik ve toplumsal çeşitliliğe karşı
daha hoşgörülü olmakla birlikte modern hayatın tüm kurumlarını da yeni bir anlayışla bir
dönüşüme götürmektedir (Tapscott, 1998, s. 6). Tapscott’un bu savı Bell’in post-endüstri-
yel toplumu kuramsallaştırması ile örtüşür niteliktedir. Bilgi toplumu tanımı, icat ve inovas-
yonların temelinde bilginin yer almasından gelmektedir. Post-endüstriyel toplumların en
önemli özelliklerinin başında eğitim ve bilişim teknolojilerini kullanım yetenekleri gelmek-
tedir. Ancak teknoloji ve entelektüel teknoloji arasındaki farkın altını çizmekte fayda vardır.
Tek başına teknoloji makinelere işaret ederken, üretimde bilgisayar destekli tasarımın ve
iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile algoritmalar, programlama, simülasyon ve benzeri ileri
teknoloji yöntemleri ise entelektüel teknolojiyi ifade etmektedir (Bell, 1997, s. 34). Sos-
yal değişmenin, yani sosyo-ekonomik ve kültürel örgütlenmenin değişiminde rol oynayan
başlıca etmenin bilgi toplumunda ya da entelektüel teknolojinin gelişiminde yatmaktadır,
denilebilir. Dolayısıyla bilgi toplumunun ve entelektüel teknolojinin içinde doğup büyüyen
günümüz gençliğinin bilgisayar ve internet kullanımının yanı sıra bilişim teknolojilerini kul-
lanım yeteneklerinin derecesi de önemli hale gelmektedir.
Diğer bir ifadeyle ¨online uzmanların¨ (Livingstone & Helsper, 2007), bilişim teknolojileri
yeteneklerinin homojen şekilde dağıldığını iddia etmek doğru olmayacaktır. Her ne kadar
dijital yerliler olarak tanımlansalar da, gençlerin bu teknolojilere erişimi, kullanım sıklıkla-
rı, şekilleri ve yetenekleri birçok toplumsal duruma göre değişmektedir. Örneğin, Lee’nin
(2005) çalışmasına göre, ergenlerin internet kullanım yeteneklerinin gelişimi evde veya
okulda internete erişimine göre değişmektedir. Benzer şekilde başka bir çalışmaya göre,
insanların interneti nasıl kullandıkları sadece onların erişime sahip olmaları ya da olmama-
larına göre değil; kullanım sıklıkları, nette geçirilen zaman, kullanım şekilleri, ihtiyaçları ve
uzmanlıklarına göre yeteneklerin geliştirilmesiyle şekillenmektedir (Livingstone & Helsper,
2007, s. 4). Dolayısıyla gençliğin teknolojik yetenekleri ve tecrübesi tüm kuşağa dair ge-
nellenebilir bir olgu değildir (Bennett, Maton & Kervin, 2008, s. 778; Hargittai & Hinnant,
2008, s. 602).
Gençlerin teknolojik yeteneklerine dair yapılan ampirik çalışmalarda bilişim teknolojileriy-
le yakından ilgili gençlerin araştırmalara dahil edilmesi gerektiği vurgulanmıştır (Bennett,
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...176
Powered by FlippingBook