18
Aylin Görgün Baran & M.Tuğba Erdem
çekici derecede yüksek olması destekler niteliktedir. Dolayısıyla Türkiye’deki 16-25 yaş
aralığındaki gençlerin taşınabilir cihazlar ile internete erişim sağladığı görülmektedir. Ay-
rıca eğitim durumu yükseldikçe hem bilgisayar kullanımının hem de internet kullanımının
giderek arttığı dikkat çekmektedir.
Tablo.3. Gençlerin Bilgisayar ve İnternet Kullanım Sıklıkları
Bilgisayar Kullanım Sıklığı
İnternet Kullanım Sıklığı
Hemen
her gün
Haftada 1
defa
Haftada 1
defadan
az
Hemen
her gün
Haftada
1 defa
Haftada 1
defadan
az
Kadın
65,75
19,45
14,80 83,71 13,24
3,05
Erkek
67,26
17,29
15,46 86,77 10,68
3,05
Yaş
16-19
60,61
21,43
17,97 80,92 17,05
2,03
20-25
71,63
15,64
12,73 88,63 7,98
3,39
Eğitim Durumu
Bir okul bitirmedi
35,71
28,57
35,71 57,35 26,47 16,18
İlkokul
53,33
35,56
11,11 70,45 21,59
7,95
İlköğretim/
Ortaokul ve dengi
59,28
21,95
18,77 80,03 16,72
3,25
Lise ve dengi
72,21
15,31
12,48 92,15 6,28
1,57
Yüksekokul,
fakülte ve daha
üstü
84,65
8,71
6,64
96,39 2,41
1,20
Tüm bu gençlerin (16-25, N=3.718) temel verilere dayanarak üç ana araştırma sorusu
ortaya konmaktadır: 1) Gençlerin internet ve bilgisayar kullanım yetenekleri ve elektronik
güvenlik yaklaşımları diğer yaş gruplarına göre farklılaşmakta mıdır? 2) Gençlerin internet
ve bilgisayar kullanım yetenekleri ve elektronik güvenlik yaklaşımları arasında bir bağ-
lantı kurulabilir mi? 3) Gençlerin internet okuryazarlığı ve bilgisayar kullanım yetenekleri
ve elektronik güvenlik yaklaşımlarını demografik etmenler ve bilgisayar okuryazarlığı ve
internet kullanım sıklığı nasıl etkilemektedir? Bu doğrultuda yetenekler ve e-güvenlik ve
bunları etkileyen faktörler sistematik olarak incelenmiştir.
Hipotezlerin Analizi
Demografik değişkenlerin internet ve bilgisayar kullanımı yetenekleri açısından önemli
olduğu değerlendirilmiştir (Livingstone & Helsper, 2007, s. 9). Gençlerin bilgisayar kul-
lanım yetenekleri ve internet okuryazarlığının internet ve bilgisayar kullanım sıklığı ile iliş-