Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 23

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
21
Gençlerin Bilişim Teknolojilerini Kullanım Yetenekleri ve E-Güvenlik Yaklaşımlarına Dair Bir Araştırma
ğişkenler, internet ve bilgisayar kullanım sıklığı, cepten internet kullanımı, bulut sistemi
kullanımı, internette kişisel bilgi, adres bilgisi ve ödeme bilgileri paylaşımı değişkenleri
arasında anlamlı ilişkilere işaret etmektedir. Literatürde de görüldüğü üzere yaş, cinsiyet
ve eğitim seviyesi ile bilişim teknolojileri kullanım yetenekleri arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Bilişim teknolojileri kapsamında internet okur-yazarlığının derecesi, interne-
tin her gün ya da bir veya daha çok haftada kullanıma göre belirlenebilir. Benzer şekilde
Livingstone ve Helsper’in çalışma bulgularından yola çıkılarak interneti her gün kullanan
gençlerin interneti daha çok oyun indirme/oynama, müzik dinleme, video izleme ücretsiz,
metin/fotoğraf/müzik vs. oluşturma, web sitesi oluşturma, ve internet bankacılığı amaçlı
kullandığı belirlenmiştir (2009, s. 318). Demografik bilgiler açısından değerlendirildiğinde
ise üçüncül derece kullanımında cinsiyet açısından çoğunlukla gençlerin erkek olma, ya-
şın daha genç olması ve lise seviyesinde eğitim görmesi önemli bulunmuştur. Bilgisayar
kullanım yetenekleri derecelerine göre değerlendirildiğinde, bilgisayarı her gün kullanan
gençlerin daha ağırlıklı olarak Word, Excell ve Powerpoint sunusu hazırlama amaçlı kul-
landığı yapılan analizler sonucunda ortaya çıkmıştır. Buna göre cinsiyetin önemli bir etki-
sinin olmadığı iddia edilebilir. Gençlerin %97’sinin cep ve akıllı telefon üzerinden internete
erişimi değerlendirildiğinde bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerinin gelişimi açısından
katkıda bulunduğu yapılan analizler sonucunda gösterilmiştir. Bu durumda Türkiye’de
araştırma kapsamına giren gençlerin dijital yerli oldukları ortaya çıkmaktadır.
Bu çalışma kapsamında gençlerin e-güvenlik yaklaşımlarının demografik özellikler de ol-
mak üzere özellikle kişisel bilgi, iletişim ve ödeme bilgileri paylaşımı noktasında Tapscott’ın
savının aksine tedbirli yaklaştıkları bu çalışmada da literatürle örtüşür şekilde kanıtlanmış-
tır (Hoofnagle, 2010; Moscardelli & Divine, 2010; Youn, 2009). Westin’in bilgi mahremi-
yetine dayalı tanımı kapsamında gençlerin seçici olduğu görülmektedir. Ayrıca gençlerin
bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerinin gelişmesinin aynı zamanda e-güvenlik yakla-
şımlarını da olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öyle ki özellikle internet okuryazarlığının
derecesinin artmasının kişisel, iletişim ve ödeme bilgilerinin paylaşımına olumlu etki ede-
ceği değerlendirilebilir. Diğer bir nokta ise internet ortamında ve bilgisayar başında geçi-
rilen zamanın eğitim ile artması değerlendirildiğinde, bulut depo kullanımının da gittikçe
artmaya başladığı bu dönemde gençlerin e-güvenlik yaklaşımları ile bulut depo kullanımı
arasında anlamlı ilişkinin bulunması gelecek çalışmalar açısından önem arz etmektedir.
Bu araştırmanın sonuçlarına göre, gençlerin bilgisayar ve internet kullanımlarının kendileri-
ni geliştirici yönde olmasına dikkat edilmeli, ailelerin bu konuda daha kontrollü bir şekilde
onların yeteneklerinin geliştirmesine olanak sunması önerilmektedir. Ancak gençlerin tüm
sorumluluklarından uzaklaşarak yalnızca bilgisayar ve internet kullanmalarına kendilerini
adamalarının da onların geleceği açısından sıkıntılar doğurabileceği noktası göz önünde
bulundurulmalıdır. Artık çağımız internet çağı olduğuna göre, gerek ebeveynlerin gerekse
okul yöneticilerinin bu araçların kullanımını kısıtlamak ve yasaklamak yerine, gençlerin
bu konuda yeteneklerini geliştirebilecekleri bilinciyle hareket etmelerine olanak tanıyacak
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...176
Powered by FlippingBook